Spørger vi os selv ofte nok, om vores displayreklamer er relevante, interessante eller bare ren irritation? Hvordan trænger vi igennem med et budskab, når vi ikke længere kun skal konkurrerer med de andre bannerannoncer, men i lige så høj grad skal konkurrere med advertorials, blogs og et proppet newsfeed? I dag skal bannerannoncering på BT, Politikken eller i vores Facebook-feed konkurrere mod sjove katte-videoer, Barak Obamas seneste tale eller adbloks, som helt sætter displayannoncerne ud af spil. Samtidigt viser undersøgelser, at irritationen mod reklamer er stigende og i år står vi overfor 36 procent, som faktisk mener, at reklamer er ren irritation.

 

 

Så hvordan trænger vi igennem med vores budskab?

Vi oplever mange forskellige bud på, hvordan vi kan komme denne problematik til livs. Hvordan skal vi komme igennem med vores budskab, uden at blive sorteret fra i en adblocker eller skabe ren irritation hos forbrugeren? En løsning kan være at skabe relevante og brugbare annoncer, som rent faktisk giver en værdi til forbrugeren. Det betyder, at vi må retænke måden vi kommunikerer og planlægger fremtidige displaykampagner.

Den klassiske AIDA-model er stadig grundstenen i mange displaystrategier og mange mediebureauer kan hurtigt blive enige om, at vi skal kommunikere forskellige budskaber gennem forskellige kanaler. Men hvorfor stoppe der? Hvem siger, at alle forbrugere gennemgår den samme forbrugerrejse, inden de beslutter sig for at købe et produkt? I fremtiden skal vi blive bedre til, at kombinere den store mængde data vi har om forbrugerne med de budskaber og kreative formater, vi anvender i vores displaykampagner.

Som et integreret mediebureau er det oplagt, at vi anvender vores enorme mængde data om forbrugerne til at lave bedre og mere relevante displaybanner, som bringer mere værdi ind i forbrugerrejsen. Det kan vi gøre gennem audience buying.

 

Hvordan vi forbedrer displaykampagner

Xaxis audience buying gør det muligt at segmentere til forskellige unikke målgrupper, som vi ved, har interesse for brandet. Derigennem kan vi ramme forbrugeren med mere individuelle budskaber, som tager højde for mange flere aspekter, end vi førhen har kunne optimere displaykampagner op imod.

Xaxis audience buying fungerer således, at man blandt andet kan målrette sine annoncer mod sociodemografiske data, interesser, geografisk placering, efter vejret eller særlige mærkedage, på baggrund af et kæmpe datasæt, som er unikt for hvert enkelt brand.

Xaxis audience buying eksekveres på baggrund af data fra Xaxis Turbine, der består af 10,5 millioner mookies (cookies), som er opdelt i 368 interessegrupper. Ved at tracke en hjemmeside op, kan man opsamle den interesseadfærd forbrugerne, der besøger hjemmesiden, har. Xaxis kan så følge forbrugerne rundt og hver gang man støder på samme forbruger inden for et interessefelt, registrerer Xaxis det.

For at komme i en interessegruppe skal vi have mødt brugeren minimum 5 gange med 1 interesse inden for 4 dage. Hvis vi ikke møder forbrugeren inden for disse dage slettes mookien. Interessesegmenterne opdateres hele tiden. På den måde sikrer vi, at der ikke er forældede mookies i turbinen. Man bliver kun en del af et interessesegment, hvis man har udvist en større interesse for det givende interessefelt end den gennemsnitlige mookie i turbinen. Sagt på en anden måde, Xaxis audience buying opdateres derfor i reel tid.

Hvis man som bruger er en del af Xaxis Turbine og bliver opsamlet af Xaxis Audience Buying betyder det, at man er blevet registeret, når man eksempelvis har besøgt BT, et køkkenfirma, en hjemmeside for nye sportsvogne eller et blogindlæg. Xaxis Audience Buying arbejder på tværs af medier og hjemmesider. Hvis man er blevet registeret på en hjemmeside med samme interessefelt fem gange inden for fire dage, så bliver man kategoriseret som eksempelvis hesteinteresseret eller rejseinteresseret.

Helt lavpraktisk betyder det, at vi fremfor at optimere imod en målgruppe, der eksempelvis lyder mænd 18-25, kan vende processen 180 grader og først studere, hvem der rent faktisk er brandets forbrugere igennem de interessegrupper, som er registeret gennem audience buying. Vi kan finde ud af, om målgruppen både er mænd 18-25, fodboldinteresserede, gamingintresserede, nyhedsinteresserede, marathoninteresserede eller festivalinteresseret.

Med denne viden kan vi bygge helt nye forbrugerrejser, hvor vi viser ét banner med ét budskab til en interessegruppe og et andet banner til en anden interessegruppe. Derigennem kan vi bygge displaykampagnerne med bannerne, som er individuelt tilpasset forbrugerne med den information, der er relevant for den enkelte.

 

Fordelene ved Xaxis Audience Buying

Når man anvender Xaxis Audience Buying er en af de vigtigste fordele, at man kan ramme præcis den målgruppe, som rent faktisk viser interesse for brandet. Man får mulighed for, at kategorisere sin målgruppe, så man målretter sit budskab, gøre indholdet så relevant som muligt og skabe en bedre forbrugerrejse for den enkelte.

At få adgang til mere data om sin målgruppe giver  større indsigt i målgruppen og dens adfærd, hvilket uundgåeligt vil styrke virksomhedens og mediebureauets strategiplanlægning. Når man anvender denne metode skal man dog have det samlede billede for øje, da man hurtigt kan drukne i sit eget datasæt.

Vi skal bruge den viden vi har til, at sammensætte de bedste displaykampagner og arbejde integreret med vores data og kommunikation.