Facebook justerer jævnligt på alt lige fra algoritmer i forhold til hvad der vægtes i newsfeeded, men kommer også hele tiden med nye produkter og services. Dette post fokuserer på de nyeste af disse produkter og features fra Facebook, og hvad de betyder for virksomheder og private personer. Fællesnævneren for de fleste af disse er, at Facebook tydeligvis arbejder sig mere imod at blive en platform der kan opfylde alle brugernes behov så man stort set ikke behøver, at bevæge sig uden for deres økosystem.

Chat bots som ny kontaktflade for forbrugerne

Ved seneste Facebook F8 møde præsenterede Mark Zuckerberg de nye ” chat bots ”. Kort sagt kan det betragtes som en slags kunstig intelligens (AI) som skal komme forretningsdrævede Facebooksider til gode, ved at lade deres brugere kontakte siden gennem Messenger appen. Formålet med denne nye tilføjelse til Facebook-universet er nemlig, at skabe et nyt touch-point mellem brugerne og forretningen. Kommunikation er nøglen til glade kunder, og det vil Facebook afhjælpe ved at åbne op for denne nye kanal. Tanken er, at ejerne af Facebooksiden kan opsætte typiske spørgsmål og knytte et svar (lidt som en live FAQ og andre løsninger som allerede ses på websites i form af ”intelligente” robotter).

Dette kan ses som endnu et træk fra Facebooks side i forhold til at gøre Facebook til en one-point-contact kanal for kunderne. Som udgangspunkt bør man kunne forvente at øge brugeroplevelsen af ens brand hvis altså disse chat bots formår at fungere optimalt, hvilket givetvis også kræver korrekt opsætning for at gøre robotterne mere intelligente.

I samme omgang vil Facebook nu også begynde at teste annoncering i selve Facebook Messenger af. LinkedIn har tidligere forsøgt sig med samme, men til stor modstand fra forbrugerne stoppede de igen med det. Ifølge Facebook vil det ikke være alle der kan blive ramt af disse sponsorerede beskeder i Messenger appen, kun brugere som selv har taget frivillig kontakt til virksomheden ved at sende dem en besked.

Det er endnu ikke helt klart hvornår det er rullet ud til alle. Traditionen tro vil Facebook rulle det ud i trin så nogle får adgang til dem før andre.

Live stream for alle

Et andet interessant nyt punkt hos Facebook er, at de nu har åbnet op for at alle og enhver kan sende live video, når som helst og hvor som helst. Tidligere har det kun været udvalgte profiler og forretninger, der kunne live-streame video.

Det betyder dermed, at der nu er åbnet op for endnu en interessant kanal som touch-point for brugerne. Det vigtige at have in-mente her er aktualitet og relevans. I en tid hvor forbrugerne er trætte af ligegyldige reklamer og irrelevant kommunikation, er dette derfor er rigtig god mulighed for at komme bredt ud. Samtidig giver det en mulighed, men måske også en øget risiko, ved at være en nøgen og næsten helt transparent kommunikationskanal mellem forbrugerne og virksomhederne. Det er netop det der taler til tidens tendenser og forbrugernes generelle præferencer, hvor flere og flere ønsker, at få så ægte og reel kommunikation som muligt.

Gem knap gør sig interessant for online shops

Denne nyhed vedrører en Facebook feature der måske bliver benyttet af færrest folk. Længe har der eksisteret en gem knap, som kunne bruges til fx at gemme et opslag fra en ven, eller en nyhed du så i dit feed, men gerne ville læse senere. Nu kommer der dog en interessant opdatering af denne knap som gør sig særligt spændende for forretninger med e-handel eller for udgivere af nyheder. Nu bliver det muligt at implementere knappen på sit website hvor brugerne så kan gemme indholdet til sin Facebook. Er det fx en online butik, så kan brugerne kigge lystigt rundt på siden og så gemme det de kan lide til deres Facebook så de senere kan vende tilbage til det. Nyhedssites kan alternativt bruge knappen til at gøre det let at gemme en interessant nyhed, om fx ens yndlings-band eller større artikler man gerne vil læse senere. Det minder generelt om produkter som Pocket, som længe har været kendt som sådan et gem-til-senere-værktøj.

Instant articles vinder for alvor frem

Denne feature har faktisk eksisteret i noget tid, men først nu har Facebook åbnet op for, at alle udgivere kan lave det Facebook kalder for Instant articles. I bund og grund er det artikler og nyheder designet til at fungere fuldstændig strømlinet i Facebooks økosystem. Det betyder, at artiklerne er i stand til at loade betydeligt hurtigere og giver generelt brugerne en meget bedre oplevelse end når samme artikel skal loades på udgiverens site i Facebooks browser. Det er derfor endnu et tiltag i retningen mod at gøre Facebook til det eneste sted brugerne behøver at befinde sig.

Der er både fordele og ulemper ved disse instant articles afhængigt af hvilken side man ser det fra. For brugerne betyder det en hurtigere, mere strømlinet og behagelig oplevelse af være på Facebook/læse nyheder osv.

For udgiverne kan det vise sig at være en ulempe, da det betyder udfordringer i forhold til indtjening fra bannerannoncer, Web TV mm. For Facebook betyder det blot, at endnu flere kroner vil flyve i deres retning, da de vil kunne være i endnu mere kontrol over annoncering i disse instant articles.