Hvis ikke du allerede er bekendt med SXSW (South by Southwest), er det meget kort fortalt en konsolideret festival for film, musik og interaktive medier, der hvert år siden 1987 bliver afholdt i Austin, Texas.
SXSW Interactive er med sin oprettelse i 2007 den seneste tilføjelse SXSW-festivalkataloget, og fokuserer på fremspirende teknologi, digital transformation og innovativ brug af teknologi. SXSW Interactive tiltrækker hvert år en række prominente speakere, brands og interessenter, der giver deres bud på hvordan både nutidens og fremtidens teknologi kommer til at påvirke vores dagligdag. I år var blandt andre USA’s præsident Barack Obama og stifteren af Under Armor, Kevin Plank på scenen.

Augmented Reality stadig et varmt emne

Virtual- og Augmented Reality har på diverse konferencer og kongresser de seneste år været på agendaen og SXSW Interactive var ingen undtagelse. McDonald’s præsenterede i deres pop-up stand et godt eksempel på hvordan at brands kan bruge Augmented Reality som en ny platform for deres interpersonelle markedsføring. De besøgende fik her muligheden for, at iføre sig et virtual reality headset parret med håndholdte controllere, og træde ind i en alternativ virkelighed. I det virtuelle McDonald’s univers blev  deltagerne præsenteret for en Happy Meal-æske i kæmpestørrelse, som fungerede som et blankt kanvas brugerne derefter kunne udsmykke. Måden dette fungerede på var, at brugeren i universet blev udstyret med diverse malersprøjter og ved hjælp af de håndholdte kontrollere kunne farvelægge den hvide Happy Meal-æske. I universet kunne brugerne tage billeder af deres kreationer og udskrive deres Happy Meal-kunstværker gennem en stander i den virkelige verden. Netop idéen med at kunne integrere og forankre oplevelserne fra det virtuelle univers med den virkelige verden, ved brug af eksempelvis 3D printer-teknologi er noget, som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden.

Alt bliver interaktivt

Et rigtigt godt eksempel på hvordan man netop kan koble Augmented Reality med den virkelige verden, kunne man finde i Sony’s Future Lab stand, hvor de lavede en demopræsentation på deres ’Interactive Tabletop’. Teknologien fungerer således, at en projekter benytter en række dybde- og bevægelsessensorer til at registrere og interagere med de objekter man ligger på eksempelvis en bordplade, og samtidig kan den opfange brugerens bevægelser og tryk. Se demonstrationen på prototypen

 

Hvad er så fremtidsudsigterne for brugen af en sådan teknologi i et markedsføringsmæssigt perspektiv?

Denne teknologi rummer for brands og annoncører et væld af nye muligheder for at kunne gøre en hvilken som helst overflade, hvad end det er en bymur eller et gulv, til en unik og interaktiv reklamesøjle, der kan aktivere og engagere de forbipasserende i deres relation med et brand. De kreative anvendelsesmuligheder ved sådan en teknologi er uanede, og man kan nemt forestille sig at man på længere sigt kan parre teknologien med Facial-recognition-teknologi og målrette de visuelle elementer, for at give brugeren en unik og personaliseret oplevelse med brandet.

Alt bliver forbundet i fremtiden

Alle har i lang tid talt omkring begrebet ’The Internet of Things’, hvilket grundlæggende betyder at flere af de enheder vi som forbrugere erhverver os, bliver forbundet til internettet og derigennem også til hinanden. Dette er alt fra smartphones, kaffemaskiner, vaskemaskiner, høretelefoner, lamper, wearable teknologi og en lang række andre enheder.

I Sony’s Future Lab stand ved SXSW Interactive, blev en udfordrer til Google Glasses konceptet præsenteret. Konceptet der indtil videre blot er navngivet ’N’ er et headset udformet som en nakkebøjle der kan give brugeren lyd i ørene, uden at benytte et traditionelt headset. Teknologien er tiltænkt personer med en aktiv livsstil, så man kan slippe for at have høretelefoner i ørerne mens man løber, cykler eller kører bil uden at skulle tænke på de sikkerhedsmæssige udfordringer, som traditionelle høretelefoner præsenterer. Sonys nakkebøjle-koncept er spækket med forskellige former for teknologi heriblandt et kamera, forskellige sensorer og en GPS, hvilket giver brugeren mulighed for at tracke forskellige biometriske og geografiske data og dokumentere sin oplevelse via video, og alle funktionerne kan styres via stemmen. Dog er der er endnu ikke nogen sikkerhed for at disse produkter kommer på markedet lige foreløbigt.

Wearable-tech produkterne giver personaliserede og engagerende oplevelser

At stort set alle de store teknologigiganter hovedkulds har kastet sig ind i wearable-tech markedet, vidner om at disse former for teknologi utvivlsomt kommer til blive langt mere udbredte i fremtiden. En ting er dog sikkert: Disse teknologier kommer til at præge fremtidens interaktion mellem brands og forbrugere, og på længere sigt bliver den data, som disse teknologier generer tilgængelige for markedsføringsfolket. Dette kommer i fremtiden til at give markedsførere og annoncører nye værktøjer til at skabe mere personaliserede, tillokkende og engagerende oplevelser for kunderne. Læs mere her om biometrisk data i markedsføringen.

,lewpæerl