”Hvis man forsøger at markedsføre sit budskab til alle, rammer man i virkeligheden ingen” lyder en gammel og kendt marketingsfrase. Et vigtigt lærepunkt er derfor, at man altid bør segmentere efter den ønskede målgruppe. Ovenstående kommer nok ikke som den store overraskelse. Ikke desto mindre kan det være svært at ramme sin målgruppe med engagerende indhold, som de har lyst til at interagere med.

Er du interesseret i at ramme særligt yngre mennesker, har vi i Mindshare gode erfaringer med at bruge Youtube influencers, da de er rigtig gode til at engagere de unge forbrugere

Morgendagens stjerner er Youtubere

Online video har åbnet op for helt nye formater for promovering og selviscenesættelse og meget peger i retning af, at Youtubere bliver fremtidens børne- og ungdomsstjerner. På Youtube har alle nemlig mulighed for at blive stjerner. Det kræver ikke auditions, et stort produktionshold eller gode kontakter.
Det eneste det kræver er, at du enten ”ejer” din egen niche, eller at du er så sjov, interessant eller underholdende, at folk ’subscriber’ for at få mere af dit indhold. Og netop ’subscribers’ er der nok af. Det blev i særdeleshed understreget til sidste års Guldtuben – afholdt af Splay Networks (et Skandinavisk Youtube-netværk) – der er en hyldestfest til de største Youtube-stjerner i Danmark. Her kunne man på nærmeste hold opleve euforiske drenge og piger, som bare ikke kunne komme tæt nok på deres store idoler.

uhoGuldtuben 2015 (Photo credit: Hamsa Yassin)  (Photo credit: Frenzy)

Tre konkrete råd til brug af Youtubere

Youtubere er aktuelle som aldrig før, og hvis du sælger en ydelse eller et produkt, der egner sig til det yngre publikum, giver det rigtig god mening at tænke Youtubere ind i din markedsføringsindsats.

Du får her tre konkrete råd, hvis du overvejer at gøre brug af Youtubere:

  • Identificer den rigtige Youtuber. Hver Youtuber Vlogger (Video logging) som regel om sit eget område: Beauty, sport eller hverdagen for blot at nævne nogle få eksempler, og hvis ikke dit produkt taler ind i den niche, er du ikke relevant for vedkommendes følgere.
  • Passer Youtuberen ind i dit brands overordnede strategi? Hvis ikke dit brand kan ’bære’ at bruge Youtubers, og hvis ikke dine marketing aktiviteter generelt understøtter en Youtube aktivering, bør du måske genoverveje om markedsføring via Youtubere er det rigtige for dit brand.
  • Accepter at Youtuberen er eksperten. Slip tøjlerne. Youtuberen er ekspert på sine egne følgere, og det skal du acceptere. Giv vedkommende et kort brief på samarbejdet, men lad ellers ham/hende styre resten. Det kan hurtigt blive for påtaget, hvis du dikterer, hvad Youtuberen bør gøre, og det er hverken til gavn for Youtuberen eller dit brand.

Hvis ovenstående parametre er opfyldt, vil du kunne opnå en særdeles unik adgang til et forholdsvist svært tilgængeligt publikum. Hvordan ved jeg det? I Mindshare har vi selv brugt Youtubere i forbindelse med forskellige kampagner for nogle af de brands, som vi samarbejder med.

Vi har fx brugt Youtuberen Eiqu Miller til at udbrede kendskabet til en challenge, som vi udarbejde i samarbejde med Faxe Kondi.

Eiqu Miller satte sit eget, unikke præg på sin Youtube-video, hvilket sikrede høj relevans for hans følgere. Faxe Kondi oplevede samtidig en øget vækst i engagement på sine sociale medier, og som et lille sidekick fik brandet også over 133.000 views i en relevant målgruppe.

 
Captureuoo

I samarbejde med Faxe Kondi iværksatte vi en anden kampagne, ’Bykondi’, hvor fans i communityet skulle indsende billeder af deres by for at få deres bynavn på Faxe Kondi flasken. For at sikre engagement og kendskab til kampagnen, benyttede vi os blandt andet af Youtuberne Novopleco, som kickstartede kampagnen og sikrede højt engagement allerede fra start.

Hvor store er Youtubere i Danmark?

Der er endnu ikke så mange danske Youtube stjerner, der kan leve af deres passion, men enkelte har allerede sat sig rigtig godt på markedet. 21-årige Benjamin Vestergaard – kendt som Mr. Crainer – er Danmarks største Youtuber. Han uploader videoer om adventurespillet Minecraft, og har i skrivende stund 1.250.000 followers på sin Youtube-kanal. I en artikel fra DR udtaler han selv, at han kan tjene op mod 300.000 kroner om måneden. (Kilde: Danmarks Radio)

17-årige Rasmus Brohave er en anden Youtuber, som med sine 130.000 followers er stor i dansk regi. Rasmus er aktuel med programserien ”Hvad kan jeg blive?”, hvor han undersøger forskellige jobmuligheder. Derudover uploader han videoer fra sin hverdag som 17-årig, og han har en unik evne til at tale lige ind i sin målgruppes – teenagers – hjerter.
Rasmus Brohave har som den første danske Youtuber netop lanceret sin egen app, og vurderet ud fra antallet af downloads på 44.000  tegner den til at blive en stor succes. (Kilde: TV2)

Og hvor stopper det? Det er et godt spørgsmål. Jeg tror, at Youtube stjernerne bliver større i takt med, at de digitale medier vokser sig større og større. Alt imens vinder markedsføring via Youtube influencers frem som markedsføringsdisciplin.  (Kilde: Digiday.com)

 

Hvis du kunne være interesseret i at høre mere om markedsføring via Youtubere, skal du være mere end velkommen til at tage fat i Social Media Consultant Jakob Høegh, Social Media Bureau                      på 6165 2181.

 

Forsidebillede