Facebook har skabt en one-stop-shop for forbrugerne

Nyheden giver detailhandlerne mulighed for at have virtuelle butikker på deres Facebook-side, hvor forbrugerne kan købe produkterne direkte uden at forlade Facebook. Det bliver derfor en ekstra indkøbsmulighed for forbrugerne, men giver (foreløbigt) ikke den samme unikke og gennemførte købsoplevelse som på et brands egen hjemmeside. De nye shops er i limited beta test, så det bliver spændende at se, hvornår det for alvor rulles ud.

I sidste uge offentliggjorde Google en lignende funktion, så virksomheder nu kan sælge produkter via Google Shopping. Så der er gang i den, og det bliver interessant at følge udviklingen og hvordan Facebook og Google klarer sig i konkurrencen med Amazon.

Hvilke overvejelser skal man gøre sig som annoncør?

Facebook Shopping skal supplere det eksisterende detailsalg, ikke erstatte det.

Facebook har netop offentliggjort de nyeste tal for platformen med 1,49 mia. månedlige aktive brugere. Men det høje tal betyder ikke, at de primære detailhandlere skal udelades i salgsstrategien.

Facebook er et socialt netværk, hvorimod Amazon primært er et distributionsnet for detailprodukter. Derfor er der gode muligheder for at de to (evt. sammen med andre detailhandelssteder) kan samarbejde for at nå så mange kunder som muligt.

Hvad koster det?

I dag tager Facebook ikke nogle cuts, men Facebook Shopping bliver højst sandsynligt en betalingstjeneste.

Som med alt anden platform anvendelse skal Facebook Shopping følges nøje for at sikre maksimal effektivitet og udnyttelse af potentialet.  Virksomheder og bureauer bør ikke kun tænke på, hvordan Facebook Shopping kan passe ind i deres salgsstrategier, men også hvordan det kan kombineres med en mediestrategi.

Mulighederne for at udnytte data vil være enorme

Qua de mange brugere har Facebook en enorm viden om brugerne og med den nye shopping funktion kommer de yderligere til at få vigtig viden om købsadfærd.

Den viden får virksomhederne mulighed for at benytte sig af på et tidspunkt, hvilket optimerer mulighederne for at nå ud til potentielle forbrugere på en mere effektiv måde.

Resumé

Hvis en virksomhed gerne vil udvide til sociale handelsplatforme eller sælge flere produkter, er Facebook Shopping et interessant bud.

E-commerce er ikke længere synonymt med Amazon alene. Selvom Amazon er blandt de ledende inden for e-commerce, er det afgørende at følge Facebooks og Googles nye muligheder på området.

 

Forsidebillede