For et par uger siden  præsenterede vi de tre første trends ud af i alt seks, som Mindshares Future MediaLab har udarbejdet. Nu er vi nået til de sidste tre trends i føljetonen, som fokuserer på data, visualiseringen af data samt øget fokus på den fremherskende selvrealisering, der eksisterer i samfundet i dag.

MASS PERSONALISATION

Omkring 90% af den data, der eksisterer i dag, er skabt i løbet af de sidste 2 år. Dette gør, at vi nu har mulighed for i en meget større skala at personalisere og strukturere den data, der opsamles på de enkelte forbrugere for at gøre brand oplevelsen mere nærværende og for nemmere at kunne skære igennem de enorme mængder af information, som forbrugere dagligt udsættes for. Derudover forventer forbrugerne selv, at indhold og levering af annoncer er baseret på deres individuelle adfærd.

Den internationale supermarkedskoncern Tesco’s ansigtsgenkendelsesprogram er et eksempel på mass personalisation. Her mappes den enkelte forbruger ved self-checkout kasserne for derved at få vist en relevant annonce. Også Københavns Lufthavn har taget trenden til sig, og er netop ved at implementere samme system, hvor man ved bestemte afgange kan få vist bestemte annoncer.

Den enorme mængde data, som annoncørerne kan samle på den enkelte forbruger, gør dog også hele processen langt mere kompleks. Derfor gælder det om at holde tungen lige i munden, når man udvælger den data, man vil arbejde videre med. For de, der har succes med at udvælge den rigtige data, er der meget at hente: Nemmere proces generelt og mulighed for at tilbyde forbrugeren en tættere relation til brandet – hvilket i sidste ende muliggør en mere effektiv optimering.

PICTURE THIS

Et billede siger mere end tusind ord. Det kan tages helt bogstaveligt, da især de komplekse og hurtige budskaber, huskes langt bedre i visuel frem for skriftlig kommunikation. Faktisk siger kloge hoveder, at mennesket kan afkode et visuelt budskab 60.000 gange hurtigere end et budskab, der er tekstbaseret. Derfor er vi i Mindshare helt overbeviste om, at ”PICTURE THIS” er en trend, man skal holde øje med, i 2015.

Forbrugerne har også taget trenden til sig: De kommunikerer med hinanden via emojicons i SMS og med billeder via Snapchat, Pinterest og Instagram. Derfor er elementer som infographics kommet i høj kurs hos annoncørerne og vi ser, at flere og flere benytter sig af disse som en del af deres SEO-aktiviteter. Trenden vil blive endnu mere relevant i fremtiden, især da undersøgelser viser, at 94% af infographics, generelt set, øger webtrafikken med 12%.

QUANTIFIED SELF

”Quantified self” er en trend, der kombinerer wearable tech, lysten til at optimere ens eget liv og mange af de dele, trenden ”Everything connects” fremhævede (se første del af artiklen: De største digitale trends – Part 1). Det fremtidige brug af disse teknologier vil kun fordobles. Vi ser mere og mere, at mange tracker sig selv for at blive bedre – hvad end det er tracking af træning, monitorering af blodtryk eller hvorvidt man børster sine tænder ordentligt. Nike Fuel Brand er et eksempel på denne trend, som samler data for at man kan overveje, om man vil forbedre sin fysiske aktivitet. I fremtiden vil devices indsamle data og selv foreslå, hvilke konklusioner man bør implementere i sit liv, på baggrund af denne data.

På GroupM’s What’s Next konference fremlagde David Rose fra MIT Media Lab ideen om den intelligente skraldespand. Skraldespanden registrerer, når man smider et produkt ud, og sørger for at genkøbe produktet, så man ikke selv behøver tænke over dette. Alternativt ville skraldespanden foreslå et sundere alternativ, til det man smed ud – og så kan man selv beslutte, hvorvidt man vil takke ja til alternativet. Hvem ved, måske vi får den intelligente skraldespand at se i fremtiden?

Hvis du ønsker at læse den fulde rapport, hvor vi har fået vores trends fra, kan du finde den her.

 

Foto: Senorhorst Jahnsen