I Mindshare har vi et Future MediaLab, der udarbejder en årlig rapport, hvor vi kortlægger, hvad vi i Mindshare mener, bliver de største fremtidige trends. I år er arbejdet mundet ud i seks trends, som annoncører skal være opmærksomme på i 2015. De seks trends bliver præsenteret af to omgange her på bloggen, så hold øje med det næste indlæg!

De seks trends er essensen af de behov, der udspringer af de mange muligheder, teknologien i dag tilbyder os: 1-1 customization, behovet for det enkle i en travl hverdag og tanken om at gøre hverdagen lidt sjovere ved små finurlige funktioner.

De seks trends er:

  • Feel it, smell it, taste it
  • Brand currency
  • Everything connects
  • Mass personalization
  • Picture this
  • Quantified self

 

I denne omgang dykker vi ned i de tre første trends.

Trend 1: Feel it, smell it, taste it

Som forbruger skal du fortolke flere hundrede brandbeskeder hver eneste dag. Derfor begynder vi at reagere og huske de budskaber, der inkluderer vores andre sanser. Derfor er den første trend: Feel it, smell it, taste it.

Her lægges der vægt på andre sanser for at give forbrugeren en mere dyb fornemmelse af oplevelsen og brandet. Mange kender Occulus Rift, der giver brugeren en fornemmelse af at have en en-til-en oplevelse med et brand: Man går fra at være passiv tilskuer til aktiv deltager. Netop derfor er denne trend stærk, når brand essence og values skal kommunikeres.

Gamification er også en måde, hvor forbrugeren får et forhold til brandet gennem interaktion. Augmented reality via app’s er et klassisk eksempel på dette. Aktiver og før app’en henover et blad eller et produkt, og lad dine forbrugere lege med produktet i bladet eller lad app’en hjælpe dem med at pakke produktet ud, så de kan visualisere produktet inden køb.

Trend 2: Brand currency

Vi kender alle Mobile Pay. En nem og hurtig betalingsløsning mellem private, men som også flere virksomheder er begyndt at anvende som betalingsmetode for deres services eller produkter. Mobile Pay er bare et blandt mange alternative betalingsmetoder.

Den nye betalingsmåde, koblet med et element som teknologien wearables, gør, at vi står over for helt nye muligheder for, hvordan vi arbejder med betaling. Denne trend gør nemlig, at vi ikke længere behøver at have kontanter eller dankort på os. Eksempelvis vil vi kunne betale for vores mad på Roskilde Festival med et chiparmbånd i stedet for at have vores pung med overalt i ugen. Og med Apple Pay kan vi med iPhone eller Apple Watch swipe hen over enhver VISA-terminal for at betale for vores varer i supermarkedet.

Trend 3: Everything connects

De fleste af os har efterhånden hele vores liv på telefonen – og mange vil langt hellere glemme pungen derhjemme end at skulle undvære den kære mobil. Specielt fordi vi, jævnfør trend 2, alligevel kan betale med telefonen.

Ligesom at telefon og betaling bliver forbundet via ny teknologi, er der også efterhånden udviklet apps til de fleste vaner og bevægelsesmønstre i vores hverdag: Vi kan styre varmen og lyset i lejligheden, alt efter hvor vi befinder os, vores døre låser automatisk, helbred kan monitoreres og meget mere. Derfor har vi identificeret tredje trend som: Everything connects.

Det er en trend, vi er ret vilde med, og som gør vores hverdag lidt federe – eksempelvis ved at vi kan sætte vores telefon i bilen og straks sætte vores yndlingsplayliste stil. Trenden er allerede udbredt blandt mange. Eksempelvis ser vi i stor stil, at der anvendes monitoreringsarmbånd, som måler, hvor mange skridt vi tager, og hvor meget søvn vi får.

Hold øje med andet blogindlæg i serien, hvor vi vil dykke nærmere ned i de tre sidste trends: Mass personalization, picture this og quantified self.

 

Foto: Vicki Whiting