baggrund
Apple har afholdt et særarrangement for medierne i San Francisco, hvor de offentliggjorde deres hidtil tyndeste og letteste MacBook, et nyt sæt medicinske forskningsapps under paraplynavnet ResearchKit, som forvandler iPhones til et crowd-sourced diagnosticeringsværktøj, og den længe ventede demo af Apple Watch samt pris og lanceringsdato.

Betydninger
Arrangementet Spring Forward var en blanding af både det ventede og uventede. Apples CEO Tim Cook indledte med Apple TV og en eksklusiv lancering af samarbejdspartneren HBO’s nye streamingtjeneste HBO Now. Publikum fik vist traileren for den anmelderroste Game of Thrones, inden Cook annoncerede et prisfald på Apple TV fra 99 amerikanske dollar til 69 og lovede at “genopfinde måden at se tv på”.

Efter nogle imponerende belysninger af iPhonen (flere end 700 millioner solgte enheder i sidste kvartal, den bedst sælgende smartphone i verden og en vækst, der er det dobbelte af, hvad resten af branchen formår) fulgte Tom Cook op med medicinsk forskning og sagde, at det er inden for sundhed, at Apple forventer, at iPhone vil få den største betydning. ResearchKit blev offentliggjort; en open source-værktøjskasse for udviklere. Derudover blev fem apps, der er udviklet i samarbejde med sygehuse, og som kan overvåge sygdomme som Parkinsons, astma og diabetes, offentliggjort. Apple sluttede med at melde klart ud, at det er brugeren selv, der helt bestemmer, hvad der kan spores og deles, og at Apple ikke kan se nogen af deres oplysninger.

Derefter fulgte Apple Pay med nyheden om, at flere end 2500 banker nu understøtter Apples Touch ID-betalingsmetode, og at flere end 700.000 amerikanske detailhandlere kan modtage betalingsformen i deres kasseterminaler. Coca Cola blev også nævnt som en af de 40.000 automater, hvor man kan bruge Apple Pay.

Dernæst til MacBook – og offentliggørelsen af en splinterny 12 tommers notebook, den tyndeste og letteste, som Apple nogensinde har lavet.  Den nu alt for velkendte video med voiceover af Jonny Ive forklarede publikum, hvordan den nye MacBook er blevet designet med “ekstrem mobilitet” i tankerne. I forbindelse med notebooken, som Apple også kaldte verdens mest energieffektive, blev der også nævnt en trykfølsom Force Pad-trackpad med indbygget touch-teknologi og videoudgang, strøm og USB samlet i en enkelt port.

Og til sidst, Apple Watch. Tim Cook gav sig tid til at fremhæve, at Watch er det mest personlige produkt, Apple nogensinde har skabt, og til forskel for iPhonen tager man det ikke med sig, men på sig.

Han introducerede Glances, hvor man ved at stryge med en finger på urskiven kan tjekke vejret, kalendere og endda pulsen, og dernæst viste han en række demoer fra nogle af Apples samarbejdspartnere. Bl.a. kan man slippe for receptionen på et W Hotel og låse sit værelse op med et enkelt tryk på uret. Ligeledes kan man betale for sine varer i Whole Foods blot ved at åbne Apple Pay og holde uret op mod den kontaktløse betalingsterminal.

Apples CEO definerede også klart følgende tre anvendelsesmuligheder for Watch: som ur, som kommunikationsmiddel og som en “træner på armen” med tjek af helbred og træning.

Apple havde fået modellen Christy Turlington Burns til at demonstrere, hvordan Apple Watch kan bruges både som et træningsur og som smykke. Efter en video, som viste Christy i færd med bruge Apple Watch under et halvmaratonløb, kom hun på scenen sammen med Tim Cook bærende det samme ur, men nu med en blå, moderne rem, og omtalte det som sit “chikke ur”.

Til slut nævnte Cook prisen, der for basismodellen, dvs. sportsmodellen, starter fra 349 amerikanske dollar til den eksklusive og dyre Edition-serie, der kan købes i udvalgte detailforretninger til den rystende pris af 10.000 amerikanske dollar. Fra d. 10. april og frem til lanceringen d. 24. april kan man forudbestille Apple Watch og få et preview af uret i forretningerne.

opsummering 2
Der var to hovedtemaer, der prægede arrangementet: Det første var de mange positive referencer til Kina – fra videoen med åbningen af den nye, utrolige forretning i West Lake, Hangzhou til medtagelsen af det kinesiske sociale mediefænomen WeChat i demoerne med Apples Watch-partnere. Kina er helt klart en strategisk del af Apples vækst.

Det andet tema fokuserede på Apples ønske om “at gøre noget godt”.  I en tid, hvor der er fokus på alle teknologigiganter – lige fra hvor meget de betaler i skat til deres beskyttelse af personoplysninger og brugen af kundedata – benyttede Apple sig af dagens arrangement til at fortælle, hvordan de adskiller sig fra resten af flokken. Lanceringen af den medicinske forskningsfunktionalitet i iPhone, deres klare udtalelse om ikke at bruge deres brugeres private oplysninger og selv promoveringen af Christy Turlington Burns’ initiativ Every Mother Counts skabte tilsammen en følelse af, at selv om Apple er historiens højeste værdisatte selskab, og salget af iPhonen verden over fortsat indbringer en hidtil uhørt fortjeneste, er de ivrige efter at vise, at de også gør “noget godt”.

Afslutningsvis viste demoerne af Apple Watch, at indholdet skal nytænkes. At bruge erfaringerne fra den stationære computer og iPhonen dur simpelthen ikke. Ikke blot er det visuelle landskab mindre, men Watch’s unikke egenskaber giver også et væld af muligheder, som udviklere kan udnytte og dermed skabe mere meningsfulde og personlige relationer til Apple Watch-brugere.

 

 

 

 

Foto: Apple