Trend: Forbrugernes frygt for misbrug af deres data øger efterspørgslen og udviklingen af ”Privacy Enhancing Technologies” (PET).

Smart-TV’et optager vores samtaler i stuen, og Xbox’en genkender vores stemmer. Vores adfærd på internettet bliver gennem cookies samlet op i enorme mængder, og Facebook kan genkende vores ansigt på de billeder, der bliver uploadet på det sociale netværk. Aldrig før har vores dagligdagsteknologier opsamlet så meget data omkring vores person og adfærd.

Pew Internet Research Center har foretaget en undersøgelse, der viser, at 9 ud af 10 amerikanere føler, at de har mistet kontrollen over deres egne data. Den samme undersøgelse viser, at 81% af amerikanerne har mistillid til de sociale medier.[1] Den store mistillid til en fornuftig håndtering af den almindelige forbrugers data, kombineret med en række historier omkring massive datalæk og overvågning, har skabt en ny teknologisk trend. Her udvikles der i stigende grad produkter, der har til hensigt at skjule eller kryptere forbrugernes digitale spor også kaldet ”Privacy Enhancing Technologies” (PET).

Blackphone  – Den anonyme telefon 

Et eksempel på et PET-produkt, der har vagt en del opsigt, er smartphonen med det meget sigende navn Blackphone. Blackphone er udviklet med det simple formål at beskytte og kryptere brugerens informationer, opkald, data mv. Telefonen er i bund og grund en Android-telefon, der kører på et modificeret Android-styresystem kaldet PrivatOS. Telefonen giver brugeren muligheden for at finindstille sine privatlivsindstillinger efter egne behov og ønsker.

Det er netop blevet annonceret, at Blackphone 2 vil komme på markedet i 2015. Den nye telefon har fået nyt design, større kapacitet samt hurtigere processor. Endvidere tilbyder Blackphone 2 endnu mere sikkerhed og privatliv til forbrugeren. Det vil blive muligt at have separate profiler på mobilen og opdele f.eks. privat- og arbejdsrelateret indhold.

En opgradering af styresystemet PrivatOS giver brugeren nye forbedrede muligheder for at forblive privat med apps som f.eks. Silent Suite og Silent Meeting.

blackphone

 

 

 

 

 

 

 


Incognito browsing på mobiltelefonen

Inbrowser er en applikation, udviklet af det lille svenske indie-udviklingsfirma Tompod, der faciliterer privat browsing på smartphones. Applikationen er en mobil-browser, der fjerner brugerens historik og cookies efter hver eneste session. Browseren er konstrueret således, at hjemmesiderne tror, at besøget kommer fra Chrome, Internet Explorer eller Firefox, hvilket giver brugeren en uforstyrret og komplet browsing-oplevelse.

Beskyttelsen af privatsfæren

DuckDuckGo er en søgemaskine, der ved første øjekast ligner kendte internetsøgeværktøjer som f.eks. Google. Formålet med DuckDuckGo har fra start været at give brugeren mulighed for at udføre søgninger anonymt uden cookie-tracking, registrering af ip-adresse etc.

DuckDuckGo er en ny måde at sætte brugeren i fokus på. Søgemaskinen ønsker, i modsætning til f.eks. Google, ikke at hente informationer i form af bl.a. adfærd og præferencer, der kan have indflydelse på brugerens søgeresultater.

Søgemaskinen, der blev lanceret i 2008, havde i slutningen af januar haft omkring 8.000.000 queries dagligt. Disse tal er naturligvis mikroskopiske i forhold til de over 1.2 billioner søgninger, som ryger igennem Google, men DuckDuckGo tilbyder den unikke mulighed for at søge anonymt. Virksomheden har set en fordobling i antallet af søgninger siden 2014.

 duckduckgo

Simply Secure

Simply Secure er en service organisation, der har til formål at hjælpe det eksisterende open-source sikkerheds-community til at blive endnu bedre. Organisationen ønsker at hjælpe open source-udviklere, der laver såkaldte sikre kommunikationsteknologier, sikkerhedssoftware etc.

Simply Secure bygger på fire fundamentale principper:

  1. Såfremt fremtidens internet skal være positivt, tilgængeligt og centreret omkring mennesker, er der behov for troværdige sikkerhedsværktøjer, der værner om brugernes privatliv.
  2. Hvis PET-teknologier ikke er nemme at finde ud af og intuitive, virker de ikke. Usability er helt essentielt.
  3. Teknologier skal respektere brugernes ønske om sikkerhed og privatliv.
  4. Brugerne skal ikke nøjes med at vælge mellem de tjenester, de kan lide og som er sikre. De skal kunne tilpasse deres privatlivsindstillinger for de eksisterende tjenester.

 værktøskasse

Behovet for PET-produkterne er overdrevet

Kigger man på væksten i specifikke søgeord på Google, ses en markant stigning i ord som incognito mode og private browsing, hvilket vidner om en øget interesse for PET-teknologier.

Den stigende efterspørgsel af PET-produkter blandt forbrugerne skitserer et markedssegment, der i stigende grad føler et behov for at kryptere og værne om sine data.

En grund hertil er, at der eksisterer en række myter omkring både, hvor meget af den almindelige internetbrugers data der bliver lagret, men også hvad denne data kan benyttes til.

Nogle forbrugere har indtrykket af, at vi bevæger os imod Orwells Big Brother-samfund samt, at vores data udelukkende bruges til at overvåge vores person og adfærd.

I branchen er vi som både medier og annoncører ikke dygtige nok til at forklare præcist, hvad vi rent faktisk kan benytte den begrænsede mængde data, der bliver opsamlet til. Det primære formål er ikke at overvåge og forfølge folk, men derimod at berige forbrugernes generelle brugeroplevelse på nettet, servere mere relevant indhold og overordnet forbedre købsoplevelsen for både nuværende- og potentielle kunder.

 

[1] Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/stort-flertal-tror-ikke-paa-privatliv-paa-nettet