Det digitale medielandskab er en evigt omskiftelig og dynamisk størrelse, og forbrugerne favner og forkaster nye platforme med en højere hastighed end nogensinde før. Forbrugerne er blevet multitaskere og konsumerer flere medier på samme tid, og deres opmærksomhed er flygtig.

Vores samlede medieforbrug har aldrig været større

Vi har historisk set aldrig før brugt mere tid på medier, end vi gør i dag. Tilstrømningen og tilgængeligheden, af især de mobile enheder, har givet os muligheden for altid at følge med, og det er en helt central faktor i forklaringen på det stærkt stigende medieforbrug.

Mobile enheder stjæler mere af vores tid

I takt med at smartphones er blevet allemandseje, og at abonnementer med høje mængder af data er blevet tilgængelige for langt størstedelen af forbrugerne, er vores online forbrug af vores telefoner steget stødt. Faktisk har over 76% af danskerne i dag en smartphone og intet tyder på, at den udvikling kommer til at aftage lige foreløbigt, tværtimod.

 

graf_smartphones

 

Vi browser mere via de mobile platforme

Sideløbende med at flere får smartphones og tablets, fylder trafikken fra de mobile enheder mere og mere på internettet. Faktisk viser tal fra FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier), at trafikken på internettet fra mobile enheder i 2014 i Danmark samlet set udgør over 52% af al trafik på de danske hjemmesider, og dermed har overhalet brugen fra de stationære enheder (desktop).

De andre medier falder i baggrunden

Det kraftigt øgede mediebrug fra de mobile enheder har en enorm indflydelse på den opmærksomhed, vi tildeler andre medier. I særdeleshed bliver brugen af TV ledsaget af en second screen i form af enten en smartphone, tablet eller bærbar computer. Over 90% af de 15-24 årige har tilkendegivet, at de benytter flere skærme i forbindelse med konsumeringen af TV.

 

graf_seconscreen

 

Annonceformater halter bagud

Når forbrugerne i højere grad retter deres opmærksomhed mod de mobile enheder, er det naturligt, at mediebudgetterne til en vis grad også følger med. På det digitale medieområde ser vi også tydeligt, at mobilannonceringen, både i forhold til klassisk displayannoncering og videoannoncering, oftere får plads på medieplanerne.

Fra annoncørernes synspunkt halter de kreative muligheder og annonceformater på de mobile platforme stadig håbløst bagud i forhold til mulighederne på eksempelvis dekstop. Mange af de formater, der er tilgængelige på det danske marked, er for påtrængende og til irritation for forbrugerne. Samtidig formår mange af annonceformaterne ikke effektivt at integrere brugen af gyro- og touch-funktionerne i enhederne og derigennem gøre det mere attraktivt for forbrugerne at interagere med annoncerne på en ny måde. Den korte cookielevetid på smartphones begrænser også en mere effektiv målretning af annoncer, som vi ser det på desktop, og dette giver en række udfordringer for annoncørerne i forhold til at optimere deres mediebudgetter på de mobile platforme.

Vi er ikke kun på mobilen

Danskerne bruger en bred vifte af både online og offline medier. I forhold til de digitale medier er vores verden i dag en multi-screen verden, og på trods af at de mobile enheder langsomt fylder mere og mere i vores daglige medieforbrug, udgør desktop-brugen altså stadig omkring halvdelen af den samlede internettrafik i Danmark. Ser man på de danske husstandes nyerhvervelse af enheder med adgang til internettet, er der dog en helt tydelig tendens, der gør sig gældende: Forbrugerne vil have, at deres enheder på den ene eller anden måde er bærbare. Det vil sige, at hvor der i hjemmene tidligere stod en stationær computer, bliver denne nu erstattet af en bærbar computer, smartphone og i mange tilfælde også en tablet.

 

graf_prhusstand

 

Annoncer på tværs af skærmene

De mange skærme, som forbrugerne tilgår internettet fra, medfører udfordringer for annoncørerne, der får sværere ved at målrette præcist på tværs af de forskellige enhedstyper. Derfor spår mange, at 2015 vil være året, hvor cross-device-targeting for alvor kommer til at slå igennem, og annoncørerne får muligheder for at tracke og pejle annoncer i den samme forbrugers retning upåagtet hvilken skærm vedkommende benytter sig af.