Denne uges PoV handler om Yahoo’s opkøb af BrightRoll. Opkøbet er typisk for tidsånden på flere måder. Efter Alibaba gik på børsen har Yahoo nu masser af penge, og køber sig derfor tilbage til vækst.

Desuden er programmatics indflydelse evigt voksende, og de nyeste estimater siger, at 60% af den totale displayannoncering i USA vil blive udgjort af programmatic. Endeligt går tendensen mod, at annoncørerne flytter deres TV-reklamer til det mere sikre, premium online video inventory.

baggrundYahoo har opkøbt BrightRoll, en programmatic videoannonceringsplatform. Købssum? 640 millioner dollar, svarende til 3,8 milliarder danske kroner. Købet vil kombinere Yahoo’s premium desktop og mobile videoannonceringsinventory med BrightRolls programmatiske videoplatform og annoncørnetværk. BrightRoll forventes at omsætte for 100 millioner dollar i år.

BetydningerFor markedsføringsfolk betyder det en skaleret og sikker destination for deres brand at flytte spend fra TV til pre-roll online videoannonceringsformater. Det vil også skabe mere konkurrence og et tiltrængt inventory, som forhåbentlig vil sætte nogle af de historiske uregelmæssige priser i skak.

I forhold til købsprisen, giver den faktisk mening. Med det momentum som programmatic og online video har for tiden, så estimerer eMarketer, at programmatic vil tage 63 % af displayannonceringslagkagen i 2016.

Men opkøbet er i høj grad også et signal fra Yahoo CEO Marissa Mayer, at selskabet hverken har tid eller ressourcer til på organisk vis at hale ind på konkurrenterne og vækste naturligt. De bliver nødt til at købe sig til det, og det har de gjort siden Mayer satte sig i direktørstolen. I indkøbskurven ligger allerede det mobile annonceringsnetværk Flurry og det sociale netværk Tumblr.

opsummering 2

Opkøbet af BrightRoll kan meget vel være starten på en ny og endnu større shoppetur for internetgiganten. Yahoo’s eget annonceringsinventory falder støt, og derfor går Marissa Mayer efter at bygge et stærkt mobilt programmaticnetværk. Et andet og endnu mere dristigt træk kunne være et opkøb eller sammenlægning med Twitter, der kæmper for tiden med stigende omsætning men faldende antal brugere. Yahoo kunne også slå en handel af med de enormt succesrige kinesiske internetgiganter, der gerne vil ekspandere udenfor Kinas grænser. Afhængig af hvad Yahoo gør, kan det være en meget anderledes forretning om bare et års tid.

 

foto: Scott Schiller