Sociale medier har udviklet sig voldsomt de seneste mange år. Det kan ingen vist betvivle. Det er blevet en kæmpe industri, hvor milliarder af marketingkroner verden over, bliver brugt på at opnå succes på sociale medier. Succes i Social Media-verdenen bliver ofte beskrevet som engagement. Vi måler simpelthen succesen af vores indsats på sociale medier, ved at kigge på hvor mange likes, kommentarer og delinger vi har fået.

I en serie af tre blogindlæg der udkommer de næste tre uger, vil jeg tage et kritisk blik på, hvordan vi måler på sociale medier, og hvorfor engagement og engagement-rates kan være de helt forkerte målepunkter for succes.

Læs det første indlæg herunder:


 

Falsk engagement – sådan snyder du dig til succes på sociale medier.

Langt de fleste af os har sikkert på et eller andet tidspunkt, undret os over hvordan et stykke indhold, fra en helt tilfældig person eller brand, der øjensynligt ikke er noget særligt, pludselig kan opnå tusindvis af likes, kommentarer og delinger.

Det kan der være mange grunde til. Én af dem kan være, at vedkommende har købt sig populær.
Mange af os har hørt om, at man kan købe ”likes” til sin Facebook-side eller followers på Twitter og Instagram.Det er ”relativt” nemt at afsløre, da de fleste af disse likes vil komme fra lande, som er meget langt væk fra Danmark (ofte Indien eller Pakistan).

like oprindelsesland

At købe sig til ”likes”, specielt på Facebook, er bestemt heller ikke en god idé. I det bedste tilfælde har du brugt penge på 10.000 inaktive fans fra Pakistan, der dræber din organiske rækkevidde på Facebook. I værste fald har du købt 10.000 AKTIVE fans fra Pakistan, der er helt uden for din målgruppe og brand, og derved skubber dine rigtige brandambassadører væk.

Men så kan du i hvert fald lægge dig under dynen og kramme med din engagement-rate. Det er vel altid noget?

#likeforlike

Det eftertragtede engagement fås dog meget sjældent fra de købte likes.
At puste sin engagement-rate kunstigt op er der dog andre, der tilbyder hjælp til.

En serie af applikationer ved navnet ”Get comments”, ”Get followers” og ”Get likes” er ekstremt populære apps, hvor man kan bytte likes på andre brugeres billeder, til coins, som man så igen kan bruge til at få likes til sine egne billeder.

Det samme princip gælder for kommentarer, som man selv definerer samt følgere. Økonomien i apps’ene fungerer som ren deleøkonomi. Jeg har likes, du har likes = vi liker hinandens ting. Dermed fremstår begge parter mere populære end andre.

Herunder har jeg et eksempel på, hvordan jeg i løbet af 15 sekunder gav mit billede af en kat med sprut 11 nye likes. (hvorfor det ikke havde flere i forvejen, kan man undre sig over, men sådan kan det gå).

kattelikes Hele øvelsen med at ”købe” likes er altså i dag ikke mere besværlig, end at man kan gøre det fra en app, på mindre end et par sekunder. Men katten skal da også have nogen kommentarer. Det kan ligeledes fikses hurtigt og nemt.

kattekommentarer
Ovenfor har jeg selv valgt hvilke kommentarer jeg ønsker. Et par sekunder efter min bestilling er sendt, har jeg modtaget kommentarerne på mit billede.

Dette gælder naturligvis ikke kun Instagram. De samme muligheder for at game sin engagement-rate har man selvfølgelig også på Facebook og Twitter.

Køb dig populær

På billedet herunder, sælger virksomheden buymorelikes.com en ”Engagement Starter”-pakke. Her kan man få 1000 likes til sin side, samt dertilhørende likes på billeder, posts eller lignende. Det koster 20$, altså knap 120kr. Det er stensikkert billigere og på papiret bedre, end hvad dit content-bureau eller egen kommunikationsafdeling kan klare.

engagementskøbDette blogindlæg kunne desværre fortsætte i et par 100 sider mere, med muligheder for at købe sig til engagement, men jeg formoder, at I forstår pointen.

Men Jacob, er det ikke kun teenagere og frisørsaloner, der køber falske likes og engagement?

Desværre er svaret nej. Flere seriøse virksomheder er blevet taget i at puste sin fanbase kunstigt op igennem årene og ”fake engagement”, f.eks. på Instagram eller Twitter, er bestemt heller ikke noget, selv store og seriøse virksomheder føler sig for gode til åbenbart.

Jeg vil ikke nævne nogen eksempler her, da det er sagen uvedkommende. Der skal dog lyde en advarsel til både bureauer, praktikere, brands og andre der har at gøre med sociale medier til hverdag. Engagement-rates kan der snydes med. Meget nemt, hurtigt og billigt.

I næste blogindlæg vil jeg gennemgå hvorfor netop engagement-rate er en KPI, du skal passe meget på med, også selvom du selv styrer dine sociale profiler, og ved, at der ikke bliver snydt med engagementet. Det er for alvor på tide, at sociale medie-målinger bliver voksne.

Hvis du vil høre mere om, hvordan du kan måle din ROI på sociale medier, så er du velkommen til at kontakte mig, Head-of-social Jacob Holst Mouritzen på 31 67 44 79 eller jacob.mouritzen@mindshareworld.com