Point of View

Hver uge udgiver Mindshare en PoV, eller Point of View. Det er et kort resumé af en nyhed eller en trend indenfor vores felt, som vi har en holdning eller kommentar til. Det er vores forhåbning, at de gør dig lidt klogere på lidt kortere tid.

Omdrejningspunktet I denne uges PoV er Instagrams visuelt baserede annonceprogram, som nu bliver rullet ud i Storbritannien, Canada og Australien. Med mere end 200 millioner brugere, kommer det ikke som nogen overraskelse, at Instagram forsøger at kapitalisere på deres raketvækst. Men det skal ikke være på bekostning af brugeroplevelsen. Derfor indfører Instagram streng kontrol omkring indholdet i de viste reklamer, og opfordrer annoncørerne til at trække på stil og stemning fra brugerne, og derved skabe annoncer, der naturligt falder ind i deres newsfeed. For mange brands er det ikke ligetil. At skulle omsætte sit brand til et enkelt billede, som samtidig skal engagere uden at virke forstyrrende, er ingen let opgave.

Baggrund

Instagram fortsætter sin evolution som social annonceplatform ved at udvide sit visuelt baserede annonceprogram til tre nye lande; Australien, Canada og Storbritannien.

Detaljer

Instagram er kommet I puberteten og vokser hurtigt for tiden. Billeduniverset kom til verden i oktober 2010 og mindre end to år senere (oktober 2012) havde facebook den store pengepung fremme, da de købte tjenesten for 1 milliard dollars. Spol frem til november sidste år hvor Instagram slog dørene op for annoncering for en lille, udvalgt gruppe af annoncører på det amerikanske marked (herunder Ben&Jerry’s og General Electric). Nu er turen altså kommet til tre nye markeder. Instagram rundede 200 millioner månedlige brugere i april, hvilket var 50 millioner mere end blot et halvt år tidligere.

Betydninger

Instagram er forståeligt nok ude på at kapitalisere på deres vækst, men vil ikke lade det ske på bekostning af oplevelsen hos brugerne. Som nævnt ligger annoncørerne derfor under for strenge krav omkring inspiration og sømløs integration i brugernes feeds. Det er overordnet set en god ting. Det er også positivt, at mediet har så stor penetration i den eftertragtede 18-34 årige målgruppe (over 50% i USA). De første data viser desuden gode takter, ved at flere brands har en øget annoncegenkendelse. Det kan hænge sammen med at op til 65% af befolkningen foretrækker visuel indlæring.

Der er dog stadig ting at være opmærksom på. Instagram går efter en stilistisk perfekt integreret, naturlig løsning. Men i det lange løb er det formentlig en utopi, efterhånden som annoncørerne presser på for at øge volumen. Foreløbig er det dog et godt objektiv at have på forretningen.

Men selvom alle nuværende annoncører forsøger at ramme det meget stiliserede og visuelt tiltalende look, kæmper flere for at gøre deres brand relevant. McDonalds kom eksempelvis i modvind sidste uge, da de fik i omegnen af 2000 kommentarer på et opslag. Størstedelen var fra brugere, der var trætte af at se burgergigantens reklamer i deres newsfeed.

Derfor har vi identificeret to faktorer, som brands ofte glemmer. Først og fremmest har Instagrams community stærke holdninger, og i det kan enkelte negative ytringer hurtigt få genlyd hos resten af brugerne. Desuden er der stor forskel på visuel annoncering og visuel storytelling. Man lærer kun hvordan ens brand skal begå sig i dette fællesskab gennem selvgjorte erfaringer og aktiv deltagelse.

Vores holdning

De fleste brands har brug for en bedre forståelse for, hvordan de opnår succes på visuelle marketingplatforme, såsom Instagram. Vi har tre fundamentale grunde til hvorfor vi foreslår handling:

  1.  Forbruger-til-forbruger kommunikation via visuelle medier er stigende.
  2.  Sociale kanaler står for mere og mere af trafikken på nettet.
  3. Instagram og lignende medier bliver mere og mere dominerende i fordelingen af tid brugt på mobile enheder.

Det er et stort skridt for mange annoncører at skulle forstå, hvordan deres brands skal oversættes til et stillbillede eller en kort video. Men det er bydende nødvendigt hvis du vil tale med dine forbrugere og opnå at være en del af eksempelvis Instagram og ikke blot en, for dem, unødvendig tilføjelse.