I juli 2014, før Apples lancering af deres berygtede iWatch, lanceres Google Watch, der er et smartwatch, produceret i samarbejde med LG. Udover at have de almindelige smartwatch-funktioner såsom opkald, beskedtjeneste og e-mail er Google Watch endvidere udstyret med funktioner som trafikmeddelelser, rejseinformationer, flyoplysninger og vejrudsigter. Med den forudsigelige Google Now-software er den nye enhed designet til at give ejerne de oplysninger, de har behov for, uden at de skal spørge efter dem.

Detaljer/Implikationer

Integrering af Google Now er den største forskel mellem Google Watch og andre smartwatches på markedet; Google Now’s slogan er; “Lige de rette oplysninger i helt rette tid.”Det fungerer ved at anvende signaler fra hundredvis af datakilder som eksempelvis opkoblede venner, din placering, oplysninger fundet i Gmail, nyhederne eller endda vejret.

Da Google Now første gang blev lanceret, blev det positioneret som “forudsigelig søgning”, og det har været aktivt på Android-smartphones og iOs-enheder, der anvender Google-appen, i de sidste 18 måneder. Dets succes har ført til integreringen i det nye ur. Dets anvendelighed betyder, at hvis en bruger booker hotel på booking.com og bekræftelsen bliver sendt til en Gmail-konto, forstår Google Now dette, og sender en påmindelse og oplysninger om rejsetider fra din aktuelle placering eller viser dig sågar, hvornår du skal checke ind. I bund og grund eliminerer denne integrerede teknologi behovet for, at brugerne søger på Google til at starte med. Denne teknologi er indtil videre ikke set på andre smartwatches, og den kan som sådan repræsentere en ret unik produktfordel.

Hvis man giver folk “det, de vil have, før de vil have det”, vil det i sidste ende reducere antallet af personer, der søger.

Faktuelle oplysninger som eksempelvis bekræftelse af hotel-booking kræver typisk en Google-søgning, der resulterer i varemærketrafik og muligheder for, at konkurrenterne kan opsnappe den interessebaserede trafik. Derfor skal varemærker være bedre integrerede med applikationerne så som Gmail for at sikre, at Google både kan se og tolke en konsistent meddelelse, og dermed gøre det muligt for varemærker at nå frem til de brugere, som Google mener, de er relevante for. Det understreger også, at søgemaskineoptimering nu sammenfatter meget mere end bare hjemmesider, da det også inddrager Map-registreringer, e-mail-notifikationer og alle digitalt, sporbare, ejede værdier.

Opsummering

Google fortsætter med at organisere verdens oplysninger og gøre dem universalt tilgængelige. I dette eksempel ser vi oplysninger, der når os via vores håndled. For annoncører betyder teknologier så som Google Now, at de skal sikre, at de giver Google flest mulige oplysninger vedrørende deres kunder, både de potentielle og aktuelle, for at sikre, at de ikke mister tilgang til dem, før de overhovedet bemærker det.

#Mindshare

Læs også blogindlægget: Spritny viden om danske annoncørers udfordringer og beslutninger i forbindelse med COVID-19