Vi læser og hører mere og mere om, at interne siloer i virksomheder, dvs. arbejdsgrupper der arbejder uafhængigt af hinanden men på en fælles opgave, kan virke begrænsende for virksomhedens evne til at agere fleksibelt og effektivt på udfordringer og muligheder. Men hvordan forholder det sig, når vi blot kigger på marketingfunktionen?

I dag opererer marketingafdelinger med et væld af marketingkanaler, der hver især skal bidrage til at tiltrække værdi tilbage til virksomheden:

  • Bing/Yahoo Ads, Google AdWords
  • Organiske links
  • Display bannere
  • Facebook Ads
  • Retargeting
  • Youtube
  • Affiliate
  • E-mail
  • Prissammenligning
  • Osv.

 

Suboptimering er nemmere og sjovere end helhedsoptimering

Meget ofte vil disse kanaler blive fordelt imellem specialister, som hver især sørger for, at marketingkanalen selvstændigt fungerer optimalt, dvs. med højst mulige klikrater, højeste konverteringsrater og til laveste CPC eller CPM priser. Derfor er det ikke unormalt at have en SEM specialist, en social media specialist, en SEO specialist, m.fl. ansat i det enkelte firma. Set i lyset af den stigende kompleksitet i hver kanal, er det nødvendigt med stærke kompetencer på hvert sit felt, og det er meget sjældent, at en specialist mestrer flere kanaler af gangen. Præcis derfor er der risiko for, at specialisterne indbyrdes kæmper for at vise, at netop deres kanal er den bedste til at nå målsætningerne og være værdiskabende.

Nu er det bare sådan, at det er uhyre sjældent, at én kanal selvstændigt leverer værdi. Zalando (online sko- og tøjforretning med eksplosiv vækst) har med deres enorme datagrundlag fundet frem til, at der i gennemsnit skal etableres 45 interaktioner med en bruger, før de køber et par sko eller et stykke tøj (Kilde).

 

Gør e-commerce marketing rentabelt igen!

ecommerce .jpgHvorfor er det ønskværdigt at optimere marketingkanalerne samlet fremfor enkeltvis? De fleste virksomheder har kun en begrænset mængde penge til markedsføring, og disse skulle helst række længst muligt ift. at levere værdi tilbage til virksomheden. Derfor handler det om at strække budgettet og effektivisere enhver digital marketingkrone. Det gøres bedst ved at optimere kanalernes evne til at samarbejde og skabe værdi ved hjælp af hinanden.

commerce

 

 

 

 

 

Kompleksiteten og ikke mindst arbejdsbyrden i denne arbejdsopgave er desværre ekstrem høj. Dette er også en af årsagerne til, at de færreste kaster sig ud i at lave attribuering (tilskrivning af effekt til hver kanal der indgår i en kunderejse fra opmærksomhed og involvering til at brugeren bliver et til lead eller en kunde) og slet ikke i real time. Helt lavpraktisk og uden automatisering ville det kræve, at teamet af specialister flere gange dagligt skulle diskutere, hvorledes en kanal skal justeres i forhold til hinanden uden at have præference for egen kanal. En uoverkommelig opgave for en gruppe mennesker, men ikke for en algoritme i en computer!

Attribuering i real time er ikke som at bestige Mount Everesteverest 1

Netop fordi vi i dag besidder enorm regnekraft pga. cloud teknologi, er det blevet muligt at foretage et svimlende antal marketingrelaterede beregninger i real time. Det giver nogle helt nye muligheder for optimering, som de mest visionære digitale marketingfolk har efterstræbt i årevis. Tænk at kunne vurdere tusindvis af interaktioner i sekundet på tværs af kanaler og foretage en justering af budpriser for at få mest muligt ud af et marketingbudget. Det er billedlig talt at gå fra 15 km/l til 50 km/l! Systemerne er udviklet og afprøvet, og i Mindshare har vi nu fået adgang  via GroupM og Xaxis. I første omgang er fokus på at gøre Display til en lige så stærk salgsperformer som Search, hvorefter Social, Affiliate og E-mail følger trop. Vi glæder os!