Den 28. oktober offentliggjorde Starbucks et overraskende samarbejde med Twitter, der vil gøre det muligt at udveksle gavekort via tweetbeskeder. Med Tweet-A-Coffee-programmet vil det være muligt helt spontant at være generøs over for venner. Samtidig kan brugerne komme i kontakt med personer, som de rigtig gerne ville møde over en kop kaffe, men formentlig aldrig får lejlighed til, og det hele sker via et gavekort på $ 5 som overføres via en tweetbesked.

 

tweet statbucks

 

 

 

 

 

 

Men hvordan virker det?

Mere overordnet betyder samarbejdet er, at virksomheder som f.eks. Starbucks gradvist begynder at se Twitter som en mulig e-commerce platform.  For at brugerne kan anvende Tweet-A-Coffee, skal de synkronisere deres twitter-konti med deres Starbucks-konti. Når det er gjort, skal de blot sende tweetbeskeden “@tweetacoffee to” efterfulgt af vennens Twitter-navn. I begyndelsen tilbyder Starbucks kun produkter til en pålydende værdi af $ 5, som kan indløses ved at udskrive e-gaven eller overføre den til et personligt Starbucks-kort i digital form. Twitter og Starbucks har også fået gjort systemet smart nok til at registrere, at RT’er og @replies til en e-gave ikke nødvendigvis betyder, at en bruger har tænkt sig at sende en gave mere, og det er med til at gøre tjenesten så effektiv som muligt.

Hvem kan sige nej til en kaffe? 

Adam Brotman, Starbucks’ CDO (Chief Digital Officer) håber, at tjenesten får en så lav indgangsbarriere, at den bliver svær at modstå, og at Tweet-A-Coffee helt naturligt vil skabe grobund for, at brugere vil benytte en e-gave fra Starbucks til spontant at “takke en anden eller kvittere for en tjeneste”. Lanceringen støttes ved, at virksomheden giver et e-gavekort på $ 5, der kan bruges efter eget valg, til de første 100.000 kunder, der bruger tweet-tjenesten til e-gaver.

Flere øjner Twitter som  e-commerce platform

For Starbucks er den potentielle gevinst ved Tweet-A-Coffee enorm. Tjenesten vil give brandet en ny digital og social indgangsvinkel, som de kan bruge til at interagere med kunderne. En anden fordel er, at tjenesten formentlig vil få folk til at købe mere i Starbucks-butikkerne og måske lokke folk til at bruge Starbucks’ digitale værktøjer. Om dette udtalte Brotman følgende, da han kommenterede potentialet i Tweet-A-Coffee: “Vi ser det som det første skridt mod en lang række ting, vi kan bruge Twitter til rent kommercielt”.

På trods af enkelte opstartsproblemer repræsenterer Tweet-A-Coffee en ny og innovativ kampagne, der vil skabe engagement om brandet samt øge salget af Starbucks-produkter. Initiativet er en del af en bredere tendens, hvor brands anvender Twitter som en platform til elektronisk handel. Af andre eksempler kan nævnes American Express, som har startet et program, der giver personer med  American Express-kort mulighed for at købe ved hjælp af et hashtag.