mobilappsBaggrund

Annoncer med henblik på installation af mobil-apps er et af Facebooks mest effektive annonceformater, der til dato har givet ca. 145 millioner downloads. Nu tager Facebook næste skridt og lancerer den nye annoncetype ‘App Ads for Engagement and Conversion’, der skal løse problemet med at få brugerne til i højere grad at interagere med en app, når de først har downloadet den.

 

Detaljer og implikationer

En undersøgelse foretaget af Localytics, der er en af Facebooks analysepartnere på mobilområdet, viser, at 66% af app-brugerne kun åbner en given app mellem én og ti gange. For at hjælpe brands med at øge engagements- og konverteringsrater udvikles der nu nye annoncetyper for mobil-apps målrettet mod personer, der allerede har downloadet en app, med det formål at dirigere dem ind på konkrete funktioner, indhold eller produkter i en app. Virksomhederne kan vælge mellem syv forskellige handlinger, de kan give brugeren mulighed for i annoncen for en mobil-app. Det er generelle handlinger som ‘Åbn link’ eller ‘Brug app’ samt mere handlingsorienterede funktioner til specifikke vertikaler som ‘Køb nu’, ‘Spil nu’, ‘Bestil nu’, ‘Lyt nu’ eller ‘Se video.’ Fra en opfordring til handling kan virksomhederne via deep links sende eksisterende kunder direkte til en specifik, tilpasset side i en app, f.eks. nyt indhold, udsalg eller kampagner.

Med de nye annoncer til mobil-apps kan udbyderen af en rejse-app reklamere for særlige tilbud på flybilletter eller hoteller, og musiktjenester som Spotify kan reklamere for en ny single fra et bestemt band. Med den præcise målretning undgår annoncørerne at ramme brugere, der for nylig har benyttet appen, endvidere er det en mulighed for en generel segmentering ud fra geografi, alder eller køn samt interessebaseret målretning.

HotelTonight, der er en populær app til hotelbooking, har anvendt det nye annonceformat i en testfase. Deb Liu, der er ansvarlig for lanceringen hos Facebook, udtaler, at virksomheden har tidoblet udbyttet af apps, siden testen blev indledt. Den nye service udgør et enormt potentiale for Facebook og for brands, da 8.400 (50%) af de mest populære apps på Android og iOS allerede er begyndt at benytte annoncer med henblik på installation af mobil-apps i andet kvartal i år, herunder partnerskaber med etablerede tjenester som Spotify og Expedia. De øgede annonceindtægter har medvirket til en fordobling af kursen på en Facebook aktie siden juli.

Sammenfatning

Facebooks seneste tilbud til app-annoncører giver virksomhederne mulighed for at udvikle adaptive og målrettede strategier inden for mobilannoncering. Selvom tjenesten stadig er i en tidlig fase, anses den for at have et stort potentiale, både for Facebook og for de brands, der benytter den.