Google har for nyligt inviteret til lancering af YouTube, Danmarks nye kommercielle medie, under overskriften ”vil du være med til at skabe historie?”. Flere af Mindshare’s kunder har allerede skabt historie og har således været til stede på YouTube med kommerciel videoannoncering allerede inden Google officielt har lanceret mulighederne. Det er en konstant ambition for Mindshare at være de første til at udnytte nye digitale muligheder for vores kunder, og dermed høste de first mover fordele dette medfører. Sammen med bl.a. mobilselskabet 3 har Mindshare allerede igennem en måned annonceret med videoformater på YouTube i Danmark.

Det er vigtigt for 3 at være firstmovers og møde brugerne på deres foretrukne platforme med relevante budskaber og vi er derfor glade for at kunne være med til at teste platformen i dansk kontekst. Derudover er vi indtil videre meget tilfredse med kontaktprisen og vi glæder os til at udforske mulighederne på kommende kampagner” udtaler Pelle Jakobsen fra 3.

Google Danmark, som ejer YouTube, annoncerede i november 2012 at det fra d. 7. februar 2013 ville være muligt at annoncere på YouTube.dk, både ved at købe ejerskaber samt ved auktionsbaseret annoncering, som det kendes fra Google Adwords.

Med de nye annonceringsmuligheder er det muligt at målrette sine kampagner på et væld af segmenteringsmuligheder. Segmenter kan udvælges ud fra emnegrupper, brugernes adfærd og interesser, køn, alder, og endda specifikke kanaler og videoer! Alle disse kan kombineres således at en kampagne kan skræddersyes til at ramme de helt rigtige brugere.

Med en YouTube kampagne ledes trafik til enten en specifik video, eller en kanal (en profil på YouTube). Der betales hver gang en bruger klikker på en annonce, eller hvis de ser mere end 30 sekunder af en preroll videoannonce.

3 – Kampagne

Kampagnen er demografisk segmenteret til at frasortere ældre aldersgrupper.

Allerede nu ser vi en CPM på under 50 kr. og en CPV (Cost-Per-View) på under 40 øre. Videoen varer 31 sekunder, hvilket har vist sig at være en optimal længde. Varer en video under 30 sekunder, betales preroll-formatet først, når brugeren har set hele videoen. Er videoen over 30 sekunder, betales der efter brugeren har set 30 sekunder. Vi ser på nuværende tidspunkt, at prerolls står for langt størstedelen af video-visningerne, mens sponsorerede søgeresultater og reklamepauser i meget lange videoer ikke skaffer nogen betydelig volumen (endnu). Dette kan dog skyldes, at produktet ikke officielt er lanceret i Danmark endnu, men udelukkende kører på prøvestadiet.

Der er disse 4 annonceringsmuligheder til rådighed på YouTube. In-stream dækker over prerolls, mens de andre 3 formater er statiske annoncer.
Der er disse 4 annonceringsmuligheder til rådighed på YouTube. In-stream dækker over prerolls, mens de andre 3 formater er statiske annoncer.

Kampagnen har i skrivende stund genereret godt en halv million annonce-visninger og mere end 13.000 brugere har set 3’s video for et beskedent beløb!

Med de avancerede segmenteringsmuligheder – herunder brug af 1. parts cookies – og den nuværende lave pris, vil vi i fremtiden se meget mere til dialog-inspirerede videokampagner på Danmarks største videosite – YouTube. Mindshare byder denne nye annonceringsmulighed velkommen og glæder os til at udvikle spændende kampagner i fremtiden i samarbejde med vores kunder.

//Jeff Eghave