Det er efterhånden ingen nyhed, at stort set alle danskere i dag har en mobiltelefon. Andelen er vokset støt siden starten af 90’erne og toppede ifølge Danmarks Statistik i 2009, hvor 98% af samtlige danske husstande var i besiddelse af en eller flere mobiltelefoner. I dag er det kun 3% af danskerne, som ikke nås mobilt, og de skal primært findes blandt de helt ældre over 75 år.

Den klassiske mobiltelefon erstattede fastnettelefonen og ændrede måden vi kommunikerede på ved at tilføje tekstbeskeder i millionvis. Men konkurrencen begrænsede sig ikke kun til fastnet telefoni og Post Danmark. Også producenter af clockradioer, digitalkameraer, CD- og mp3 afspillere er blevet presset af, hvad der har udviklet sig til at blive den ultimative digitale schweitzerkniv. Vi bruger i dag i lige så høj grad vores mobiltelefon til at tjekke klokken, vække os om morgenen og tage billeder med.

Men hvor udviklingen af nye funktioner gav forbrugerne flere og flere anvendelsesmuligheder, så lod relevansen for markedsføring vente på sig. Mobilen var stadig “un-plugged” og således isoleret fra det marketingmæssige økosystem.

Klik på billedet for fuld størrelse

Flest danskere har nu en smartphone

Udbredelsen af mobilt bredbånd og en hård konkurrence blandt teleselskaberne om lavere flatrate priser har fuldstændig ændret dette. Ubegrænset adgang til internettet har gjort mobilen “smart” og den er nu en væsentlig og integreret del af økosystemet. Vi har passeret et vendepunkt, hvor andelen af danskere med en smartphone nu er større end de som ikke har, og som konsekvens er den mobile datatrafik tredoblet på bare to år.

Klik på billedet for fuld størrelse

At surfe på internettet og downloade applikationer er væsentligt mere udbredt blandt smartphone ejere end eksempelvis at tjekke klokken, lytte til musik eller at bruge telefonen som spillekonsol. Langt over halvdelen googler via mobilen og mobil betaling har oplevet en eksplosiv vækst det seneste år – mere end en tredjedel bruger nu deres telefon til økonomiske transaktioner (betaling via sms, netbank eller lignende).

Klik på billedet for fuld størrelse

Dette bør have store konsekvenser for marketingplanerne fremadrettet. Mobilen er nemlig ikke en enkelt mediekanal, som bør overvejes, men repræsenterer en ny platform, som i stigende grad bidrager til allerede eksisterende områder. Det gælder både:

Mobil markedsføring skal altså i høj grad integreres med det øvrige marketing mix. Således skal både search strategien, eCRM programmet og display medieplanerne tilføjes en mobil vinkel.

Annoncørerne vil gerne

Heldigvis er mange annoncører blevet opmærksomme på udviklingen, og har medtaget mobilen som en del af deres marketingplaner i 2012. I den seneste undersøgelse af annoncørernes forventninger til deres marketingplaner (Trendanalysen 2012 af TNS Gallup og Mindshare) angiver 63% af de store annoncører da også, at de vil benytte mobil marketing i 2012 – en stigning på 75% i forhold til 2011, og næsten på niveau med landsdækkende dagblade og magasinannoncering.

Under 10% af internettet er mobil parat

Men der eksisterer en enkelt væsentlig og meget kritisk barriere for udnyttelsen af de mobile muligheder. Vores smartphone har nemlig en fysisk begrænsning, idet skærm størrelse og opløsning begrænser brugeroplevelsen ved at besøge et almindeligt website.

En analyse fra “search engine land” (http://searchengineland.com/ less-than-10-of-the-web-in-2012-is-mobile-ready-112101) i februar viser, at mindre end 10% af internettet er optimeret til at tage imod trafikken fra smartphones. Og der forestår således en helt grundlæggende opgave for de fleste virksomheder.

Step 1 i den mobile strategi bør være, at sikre sig at brugerne mødes med en oplevelse, som er tilpasset den mobile platform, uanset om de kommer fra en google søgning, klikker på en mobil bannerannonce eller reagerer på et e-mail nyhedsbrev læst via deres smartphone.

Klik på billedet for fuld størrelse

Denne artikel kommer fra det trykte magasin ‘Markedshorisont’, som udgives af Mindshare. Du kan tilmelde dig og læse mere ved at klikke her.