Jeg får en gang imellem et Minority Report-øjeblik. Du ved, når nutidens teknologi faktisk lever op til filmens futuristiske verden. Den seneste hændelse var hjemme i dagligstuen, kort tid efter jeg havde installeret vores nye Xbox 360 Kinect. Til dem af jer, der lever i fortiden, kan jeg fortælle, at Kinect er en fantastisk enhed fra Microsoft, der gør, at du kan spille spil uden fjernbetjening. Sådan lidt ligesom Wii på anabolske steroider. Ikke nok med at den har droppet fjernbetjeningen, den scanner dig også, genkender dig og lytter endda til dig. Før du ved af det, hopper du rundt og taler til dit fjernsyn. Det er fantastisk sjovt, eller som mine børn ville sige, seriøst morsomt.

Hold bare fingrene i ro

Kinect er blot et af eksemplerne på ny teknologi, der ændrer den måde, vi bruger enhederne på. Bare inden for de seneste år har Apple lært os at stryge hen over og berøre i stedet for at trykke og taste. Microsoft er velsagtens nu i førersædet i den næste store udvikling i interaktivitet med sin bevægelsessensor- og stemmegenkendelsesteknologi. Egentlig behøver du ikke røre ved noget som helst. Den er fuldstændig berøringsfri. Det er også en stor omvæltning i mere og mere intelligente og modtagelige enheder af forskellig art, og det gælder ikke kun spillekonsoller.

Microsoft er naturligvis ivrige efter at kapitalisere og kommercialisere Kinect-oplevelsen. Derfor tilbyder de virksomhederne en masse muligheder for at komme i kontakt med deres målgruppe på måder, som simpelthen ikke kan lade sig gøre med det gamle hyperlinkede internet. F.eks. samarbejdede Mindshare med Nike om lanceringen af en motionsbaseret udgave af deres Chosen videokonkurrence. Her kunne brugerne navigere gennem videooptagelsen med deres hænder og interagere med indholdet. Microsoft har også præsenteret et nyt annonceformat ved navn NUADs, som bruger stemmegenkendelse, således at du simpelthen kommanderer din Xbox til at reagere på indholdet. Du kan f.eks. vælge at synes om og dele en Xbox-annonce med dine Facebook-venner, du kan twitte om dine spilleoplevelser eller bede om flere oplysninger om et bestemt produkt. Bare vent og se, når Microsofts nyerhvervede Skype bliver forbundet med enheden.

Kinect genkender forbrugeren

Microsoft er også i færd med at udvikle Kinect sensorerne til at genkende produkter i din dagligstue. Som et minimum kan disse data bruges til målrettet at informere forbrugere om lignende produkter. Forestil dig, at Kinect genkender nogle gamle bilnøgler til en Kia. Det kombineres med viden om, at du har tre mindreårige børn, og voila – en ny Ford Galaxy annonce dukker op. Virksomhederne kunne også bruge Kinect til at belønne loyale kunder. Forestil dig, at Kinect opdager, du drikker en Pepsi, og omgående belønner dig med nogle ekstra spillepoint eller gratis indhold.

Adskillige fjernsynsfabrikanter har noteret sig eksistensen af Kinect, og de indbygger nu fremadrettede kameraer i deres fladskærme. Således kan fjernsynet øjeblikkeligt se, hvem der befinder sig i lokalet, og derfor vide, hvilket indhold der skal serveres, og hvilke reklamer der skal vises. Når teknologien videreudvikles, kan kløgtige mediebureauer forhandle sig frem til køb af tv-tid på grundlag af, om nogen faktisk har set annoncen.

Markedet er i rivende udvikling

Dette er selvfølgelig kun begyndelsen. Microsoft har meget klogt åbnet Kinect-platformen for at lade forbrugere og virksomheder bidrage med nye idéer til, hvordan platformen kan bruges. Kinect-sandkassen har allerede fremstillet nogle virkelig perler som f.eks. Burger Kings mashup med Kinectimals, der lader børn bruge et fysisk legetøj fra restauranten til at åbne og kontrollere en unik virtuel udgave. Endnu mere spændende var Steven Ballmers meddelelse under CES 2012 om, at Microsoft vil begynde at koble deres avancerede teknologi på flere enheder med Kinect til Windows, der blev lanceret for nylig.

Microsoft er ikke alene på banen. Både Google og Apple arbejder på deres egen stemmegenkendelsesteknologi og -service. Google tilbyder nu en stemmesøgningsapplikation på sin Android OS samt en genial stemmeoversættelsesservice, som er helt uundværlig for alle globetrottere. Endelig er Apple i færd med at udnytte deres erhvervelse af Siri, som gør det muligt at have en intelligent samtale med sin iPhone 4S. Apple-fanatikere er nærmest blevet forelsket i Siri, fordi hun hjælper med at arrangere møder, giver gode råd om, hvordan din butterfly skal bindes, eller fortæller, hvordan vejret bliver. Skønt hverken Google eller Apple har åbnet koden til mashup, kan du sagtens forestille dig den dag, hvor markedet bruger teknologien til at skabe nyttige Siri-applikationer, lige fra en virtuel HSBC finansiel guru til en træner fra Nike.

Vi kan blive ét med internettet

Der er andre nye teknologier på vej, som kræver en endnu mindre indsats fra forbrugerens side. I løbet af de seneste år har virksomheder som NEC, Microsoft og Intel eksperimenteret med ansigtsgenkendelsesteknologi, som identificerer køn og alder på folk foran en udendørs reklametavle eller plakat. Selvom den endnu ikke kan aflæse, om du er tørstig og har lyst til en øl, kan elementer i disse reklametavleannoncer tilpasses i realtid og gøre meddelelsen mere relevant og virkningsfuld. Men ansigtsgenkendelse er slet ikke nok. Nogle teknikere har travlt med RFID-genkendelse og nethindescanning. Andre laboratorier har travlt med opbygning af det kognitive internet, som involverer indlejring af smart-chips i kroppen, så man ganske enkelt bliver et med det allestedsnærværende internet. Det er ikke noget, jeg finder på. The Matrix kan faktisk blive til virkelighed.

Ny teknologi, nye muligheder

Her og nu er der imidlertid en stigende mulighed for smarte brands til at udnytte disse nye teknologier og komme i kontakt med forbrugere på meget mere innovative og meningsfyldte måder. Mange sælgere har brugt de seneste par år til at flytte nettet og mulighederne for interaktion – klik og engagement – videre i den kreative idéverden og medieplanlægningsprocessen. De skal også sikre sig, at deres team, hvor der er behov for det, er helt bevidste om mulighederne og den potentielle betydning af bevægelse og stemme.

Om det så er vores metriske taksonomi, skal den også afspejle forskellige og bedre målbare metoder for effektiv reklame. At vide, hvem der virkelig sidder foran fjernsynet, er en utrolig stor hjælp, for ikke at nævne den mere præcise sporing af engagement og tid. Cisco har f.eks. udviklet en teknologi, der kan vurdere, om det, fjernsynet viser, får dig til at rynke på næsen eller smile. Det gælder også reklamer. Her kan man da tale om paneler i realtid.

Ja, vi er stadig mange, der klikker og taster eller stryger hen over og peger på berøringsskærme. Men takket være Microsoft kan vi nu tale og gøre tegn til vores apparater. Hvis du ikke tror på mig, så anskaf dig en Xbox 360 Kinect. Jeg garanterer for, at du kommer til at opleve dit helt eget Minority Report-øjeblik.