Det digitale mediebillede er i konstant forandring. 2011 har ikke været nogen undtagelse i den sammenhæng. Et væld af nye medier har set dagens lys, og de store spillere på markedet har gjort alt, de kunne for at vokse sig større. Mindshare ser på de nye digitale tidsrøvere og vurderer det foreløbige resultat i kampen mellem de 3 regerende konger.

De 3 konger

Til trods for at der konstant træder nye og interessante medier ind på den digitale mediescene, er markedet klart domineret af 3 giganter; Facebook, Microsoft og Google, der også inkluderer den sociale videotjeneste YouTube.

Det interessante ved de tre er ikke kun det, der adskiller dem, men også i høj grad det, de har til fælles. Efter Microsoft for nylig lancerede Microsoft Ad Exchange, handler man f.eks. inventory gennem en exchange platform hos alle 3 udbydere. Fælles for dem er også, at de forsøger at tilbyde hele paletten af digitale ydelser for dermed at opnå den største andel af brugernes kostbare tid. Paletten spænder lige fra søgemaskiner og sociale netværk til webbrowsere, e-mail og exchange platforme. Det sidste skud på stammen kommer fra Google, som har udviklet en applikation, der omdanner mobilen til et kreditkort. Google Wallet, som ydelsen er blevet døbt, er endnu kun tilgængelig i USA.

Kaster man et blik på tidsforbruget pr. måned, optager de regerende 3 konger 8 pladser ud af top 20. Danskerne lægger således i gennemsnit over en tredjedel af deres samlede internettidsforbrug hos de 3 (Gemius/FDIM). Facebook og Google har dog i særdeleshed fat i de danske internetbrugere. Tilsammen er de større end de øvrige sites i top 20, uanset om man ser på tidsforbruget eller på antallet af sidevisninger (Gemius).

Tid er engagement

Ved et nærmere blik på antallet af sidevisninger pr. bruger, ser billedet dog væsentligt anderledes ud. Her topper datingog spilsites. Listen domineres af nichesites, der har relativt få brugere, men mange sidevisninger. Brugerne på disse sites har typisk en målorienteret adfærd. De har med andre ord et konkret mål med deres surf. Samtidig har de i udgangspunktet stor interesse og stort engagement i forhold til indholdet på sitet – en adfærd, der genererer mange sidevisninger pr. bruger.

I modsætning til nichesites, er Facebook og YouTube sites, hvor man udviser eksperimentel orienteret adfærd. Brugerne har altså ikke nødvendigvis et mål med deres surf, men inspireres af netværket, og ender derfor ofte med at blive ledt til mere eller mindre tilfældigt indhold. Brugerne tilbringer ofte lang tid på sitet, og som nøgletal er tidsforbrug således at foretrække, da antallet af eksponeringer ikke giver udryk for dybden af engagementet.

Facebook og Google dominerer

I den interne fejde mellem Facebook og Google fører Facebook på tidsforbruget og antallet af sidevisninger. Facebook topper listen med mere end dobbelt så mange sidevisninger pr. måned som Google. Det er de dog næppe synderligt kede af hos Google, for her er succeskriteriet og hele formålet med forretningen jo netop at hjælpe brugeren hurtigt og effektivt videre uden unødvendige sidevisninger. Til gengæld kan Google glædes ved at være Danmarks mest besøgte site med 88 millioner besøg om måneden. Alene over 3 millioner danske brugere besøger Google hver måned (Gemius).

Facebook og Googles dominans kan langt hen ad vejen forklares med den betydning, de har for vores internetadfærd. Hver især har de for længst skrevet sig ind som en fast del af vores onlineritualer: Facebook er kilden til en lind strøm af information og interaktion med vores netværk, og Google er selve indgangen til den digitale verden (FDIM). Brugen af Google som søgeværktøj har tilmed fået sit eget sproglige udtryk – begrebet “at google” får fra 2011 plads i den danske retskrivningsordbog.

En anden årsag til dominansen er vores webadfærd. Som brugere følger vi ofte en rutine, hvor de personlige sites, herunder e-mails og sociale netværk, besøges både først og sidst – en adfærd, som forstærker det enorme forbrug af både Facebook og Google.

Brugernes webadfærd

Giganternes indbyrdes kamp blev i øvrigt intensiveret, da Google lancerede Google+ den 28. juni 2011, og dermed tilføjede det sociale lag, som indtil videre har været synonymt med Facebook. På bare 3 måneder fik netværket 40 millioner brugere – et resultat, som kun bliver mere imponerende af, at Google+ var et lukket forum indtil for en måned siden. Google+ er dermed det hurtigst voksende sociale medie nogensinde. Om der er tale om en sand konkurrent til Facebook er dog fortsat uvist. 40 millioner brugere er langt fra de tal, som konkurrenten kan lægge på bordet. Omvendt tog det blot Google+ et par måneder at runde en volumen, som Facebook var 3 år om at nå, og med en Gmail brugerdatabase på flere hundrede millioner i ryggen, er der i den grad lagt op til en intens duel.

Hvad går den digitale tid med?

Når de danske brugere går på nettet, bruger de halvdelen af tiden på sociale medier og søgemaskiner. Sociale medier alene er den kategori, danskerne bruger mest tid på. Ifølge den seneste undersøgelse fra FDIM allokeres mere end en fjerdedel af tiden til til de sociale tjenester. Det er dog et mindre fald fra 2009, hvor andelen af tidsforbruget lå på 28% (FDIM).

I kategorien sociale medier havde Facebook et mindre fald i tidsforbruget i 2010, mens LinkedIn oplevede en stigning (FDIM). På Twitter svinger forbruget meget fra måned til måned. Ifølge Overskift.dk havde Twitter i februar 2011 ca. 30.000 danske brugere, der tilsammen skrev 421.000 tweets.

Mens Twitterscenen stadig er lille, fortsætter Googles sociale videotjeneste YouTube med at vokse. I dag ligger YouTube således på fjerdepladsen over tidsforbrug pr. måned og er dermed i den grad en tidsrøver hos de danske internetbrugere (Gemius). Som følge af den eksplosive udvikling er forventningen hos Mindshare, at YouTube vil åbne salgskontor i Danmark i løbet af 2012.

En anden interessant udvikling, er fænomenet “group buying”, der eksploderede i 2010. Med sitet Downtown som pioner og med klar inspiration fra USA skød en lang række tilbudssites frem på det danske marked. Konceptet er simpelt; hver dag modtager medlemmer via mail eller Facebook et tilbud, som er aktivt i 24 timer. Udviklingen i antallet af månedlige besøg, viser ifølge en undersøgelse fra FDIM, at danskerne har taget imod de nye tilbudssites med åbne arme (Gemius).

Om danskerne tager lige så godt imod Spotify ved vi endnu ikke. Den svenske musiktjeneste blev lanceret i Danmark den 12. oktober 2011 efter flere års forhandlinger. Spotify tilbyder på nuværende tidspunkt to produkter; en gratis version, der giver adgang til streaming af musik fra et enormt musikkatalog mod, at man eksponeres for annoncer, og et premium abonnement til 99 kr. om måneden, hvor brugeren undgår annoncering og kan tilgå musikken fra sin mobil. Spotify har på nuværende tidspunkt en base på 10 millioner brugere, hvoraf to millioner betaler et premium fee (Gaffa). Det bliver i den grad interessant at følge udviklingen og se om den nye musiktjeneste kommer til at udgøre en reel trussel for de kommercielle radiostationer og de allerede etablerede tjenester som TDC Play og WiMP.

Den gamle dreng i klassen

Hvis Spotify er den nye dreng i klassen, er mobilen den gamle. Den er for længst blevet hvermandseje, for selv om forbruget er markant større i den helt unge målgruppe, så har stort set alle danskere taget mobilen til sig. I gennemsnit bruger vi således mobilen 41 minutter om dagen (Index Danmark/Gallup).

Men i hvor stor udstrækning vælger danskerne egentlig at tilgå internettet fra mobilen? De seneste tal viser, at onlinebruget fra mobilen er i kraftig vækst. I 2010 anvendte 47% af danskerne mobilt internet mod 36% i 2008 (Danmarks Statistik). Udbredelsen er imidlertid fortsat højest hos de unge (16-19 år), hvor hele 71% tilgår internettet fra mobilen. De helt unge er også den eneste gruppe, der anvender mere tid på nettet end foran fjernsynet.

Trafikken fra de mobile enheder er i øvrigt ligeledes steget i 2010. Andelen af sidevisninger fra en mobilenhed er vokset eksplosivt til trods for et lavt udgangspunkt. Det skal dog bemærkes, at data ikke indeholder trafik fra applikationer til smartphones.

En opsummering

Facebook og Google har uden tvivl vundet danskernes hjerter og begge aktører gør lige nu alt for at kærligheden skal føre til et øget tidsforbrug. Senest har lanceringen af Google+ føjet et nyt element af spænding til giganternes kamp om brugernes tid, og det bliver interessant at følge udviklingen og se om Google kan fortsætte den hastige udbredelse. Meget tyder dog på, at brugen af sociale medier er ved at finde et stabilt niveau omkring en fjerdedel af danskernes daglige webforbrug. Mobilen er derimod i kraftig vækst. Bruger man den unge generation som indikator for udviklingen fremover, har internettet og mobilen langt fra nået mætningspunktet. Samtidig tilgår danskerne i det hele taget internettet fra mobilen i så stort omfang, at det er decideret vanskeligt at argumentere imod inddragelse af mobilen i markedsføringen.

Denne artikel kommer fra det trykte magasin ‘Markedshorisont’, som udgives af Mindshare. Du kan tilmelde dig og læse mere ved at klikke her.

Kilder:

http://mediawatch.dk/artikel/webtal-youtube-har-ikke-toppet

http://www.fdim.dk/downloads/Danskernes_brug_af_internettet_2011.pdf

http://blog.overskrift.dk/2011/03/23/danske-twitter-tal-for-februar-2011/

http://www.somosr.com/microsoft/case_studies/internet/Case_studies5.pdf

http://gaffa.dk/nyhed/53487

http://www.digitaltrends.com/social-media/google-q3-9-72-billion-in-revenuegoogle- has-40m-users/ http://google-plus.com/2291/google-user-base-has-crossed-40-millions-andgrowing- official-statistics-from-google-ceo/

http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/15239/it.pdf

Gemius

Danmarks Statistik