Vi har alle prøvet at stå i adskillige minutter ved et busstoppested og forsøgt at få tiden til at gå. En ny, interaktiv brugerflade gør nu ventetiden sjovere.

I Finland har man, gennem et samarbejde med lokale restauranter, benyttet sporvognsstoppesteder til at give forbipasserende mulighed for at reservere bord ved at trykke på skærmen. Udover at reservere bord kan man også bestille en kupon til restauranten via sms, kigge menuen igennem og tilmed se TV. Ved at give forbipasserende denne mulighed direkte fra busstoppestedet, omdannes tanke til reel handling på stedet, og derved øges restauranternes kundetal.

I Chicago benyttede Kraft Foods busstoppesteder for at promovere deres nye produkt: Stove Top Quick Cups. Kraft Foods indledte kampagnen med at sætte printreklamer op ved 50 busstoppesteder med punchlinen ”Cold, provided by winter. Warmth, provided by us. It’s a good night for Stove Top”. Herefter tog de kampagnen skridtet videre og varmede 10 af busstoppestederne op for dermed at lade forbipasserende søge ly fra kulden. Dernæst delte Kraft Foods smagsprøver ud i de opvarmede busskure, for at inkorporere tryvertising i kampagnen.

Ved at benytte busstoppesteder, som normalt er forbundet med en kedelig og lang ventetid, og ikke et sted, man opholder sig længere tid end højst nødvendigt, til booking af borde og tryvertising, bliver det et attraktivt sted at opholde sig. Derved giver det øget synlighed for de brands, der vælger at placere reklamer i busskurene.

Få reklamer giver forbrugeren mulighed for hurtigt at omdanne tanke til handling på stedet, hvorfor en reklame, med et ellers godt budskab, ikke nødvendigvis skaber mersalg. Vejen fra tanke til handling kan dog forkortes ved at inkorporere booking- eller købsmuligheder i interaktive brugerflader.

Er vi så klar til tv samt interaktion med skærme ved busstoppesteder? Måske er det ikke alle, der er interesserede i at blive forstyrrede, mens de venter på bussen. Skærmene kan resultere i, at busstoppestederne bliver et sted for leg frem for et sted for dem, der rent faktisk venter på bussen. Vi er dog allerede vant til at tv-reklamer i både busser og s-tog, så jeg mener, at interaktive brugerflader vil give Danmarks busskure et løft og dermed bane helt nye veje for outdoor-reklamer.