Spotify, der bedst kan sammenlignes med Wimp, som vi allerede kender, kommer nu til Danmark. Til forskel fra Wimp tilføjer Spotify musikken en social dimension, idet brugerne kan dele spillelister med hinanden. Skaberne bag tjenesten opfordrer sine brugere til at tænke på Spotify som deres nye musiksamling. Og ikke en lille en af slagsen. I skrivende stund er over 15 millioner numre til rådighed, og tallet er stødt stigende.

Brugerne af Spotify kan bruge musikken, som de gør i dag, men uden at overtræde oprethavsloven. Man har mulighed for at lytte til den musik, man ønsker, ganske gratis. Prisen er blot små afbrydelser af annoncører. Annoncører har altså mulighed for at tale til brugerne, når de slapper af med god musik i ørerne, og segmenteringsmulighederne kan sammenlignes med Facebook. Ønsker brugeren ikke annoncer, kan man købe en premium-version. Umiddelbart er det dømt til at blive en succes. Det er nyt, det er unikt, det behøver ikke koste noget for brugere, og det er et velfungerende økosystem, der giver pengene tilbage til kunstnerne. Man kan sagtens forestille sig, at det også vil være ideelt som en del af en kampagne. I forvejen bygger Spotify bro mellem deres musiksite og brugeres Facebook- og Twitter-profiler, og Volkswagen har brugt dette i en kampagne, hvor man gennem Spotify kunne dele sine værste bil-spillelister med sine venner på Facebook. Det er en ny måde at være social på; med musikken som omdrejningspunkt – og mulighederne er mange.

Spotify kommer til Danmark i løbet af dette efterår og findes allerede i Sverige, Spanien, Holland, Finland, England, Frankrig, Norge og USA. ‘Sharing music has never been so easy’, lyder det fra de svenske skabere, og det bliver spændende, om det tager Danmark med storm.

Læs mere om Spotify her