Sent i går aftes kom Facebook med en opdatering på Pages – bedre kendt som fansider. Det nye tiltag giver en række nye måder for brands til at interagere med fans på andre platforme end ens egen. Det skaber en masse nye muligheder men også et par nye udfordringer.


Facebook løftede i går sløret for den seneste opdatering af Pages, og selvom de redesigner et af de rum, vi bevæger os allermest i, så er det alligevel som om, vi har været her før. I en nøddeskal er den store ændring nemlig, at pages i meget højere grad kommer til at ligne de profiler, vi bruger som private personer. Set fra et brugerperspektiv giver den nye opdatering dermed Facebook et mere helstøbt udtryk, men fra et brandperspektiv opstår der på et par områder nogle helt nye muligheder.

Flere måder at nå brugerne på

En af de mest centrale ændringer ved det nye Facebook Pages er, at administratorerne nu har fået muligheden for at kunne kommentere som brand, ikke blot på sin egen wall, men også på andre walls som brandet har like’et. Det vil sige, at Ozzy Osborne Band page fx har muligheden for at gå ind på Skanderborg Festivals page og skrive, hvor meget de glæder sig til komme til sommer. Denne nye feature giver nogle unikke muligheder for brands til at interagere på andre pages på Facebook, hvor de tidligere ikke har kunnet bevæge sig. Samtidig ligger der dog også en række udfordringer i at håndtere denne mulighed. Da man jo ikke ligefrem behøver at banke på døren, inden man går ind, er det ikke nødvendigvis sikkert, at man er velkommen hos brugerne. Dette giver dermed nogle udfordringer i forhold til, hvordan denne interaktion skal håndteres.

Bedre design muligheder

Den meget synlige forskel på opdateringen er det nye layout på Pages, som nu i langt højere grad kommer til at ligne de private profiler. Det betyder, at faner såsom info, events og eventuelle konkurrencer skifter position fra at ligge øverst på siden til at være placeret i venstre side under profilbilledet.

Størrelsen på profilbilledet bliver samtidig mindre (200×600 til 180×540), og pages får et photostream med fem billeder øverst på siden – fuldstændig ligesom vi kender det fra personlige profiler.  Denne feature giver en lang række nye muligheder for at give brugerne en større layoutoplevelse på siden. For eksempel kan man nu eksperimentere med at få photostream og profilbillede til at spille sammen på nye kreative måder.

Alt i alt ser vi på Mindshare et stort potentiale i Facebooks opdatering. Brands har fået en lang række muligheder for at aktivere brugerne på nye måder, og vi forventer, at vi i løbet af den næste tid kommer til at se en masse kreative bud på, hvordan brugerinvolvering kan opgraderes med de nye features på pages.